עמוד:20

הבנה והבעה של טקסטים בעל פה לכל אדם כושר טבעי להידבר עם הסובבים אותו , אך אין אנו פטורים מטיפוחו ומשכלולו של כושר זה . יש אפוא לטפח בבית הספר את ההבעה שבעל פה ואת תרבות הדיבור . חשוב שאלה יתפסו את המקום הראוי להן בתכנית הלימודים ויוקצה להן זמן בכל מקצועות הלימוד ובפעילויות בבית הספר , כגון טקסים וכינוסים . טיפוח ההבעה בעל פה עשוי לתרום לרכישת מיומנויות של דיון הוגן , לסובלנות , לצמצום האלימות המילולית , לעקירת סטריאוטיפים , להבנת התופעה של " תקינות פוליטית " ועוד . יש סוגים שונים של הבעה בעל פה : דו -שיח בין שניים , שיחה עם כמה חברים , שיח בין הורה לילד , שיחת טלפון , דו -שיח עם אדם מזדמן ברחוב או עם מוכר בחנות , שיחה מתוכננת בין מורה לתלמיד , דיון בשיעור , דיון בישיבה של ועדה , הרצאת דברים לפני קהל , נשיאת נאום , קריאה בקול בטקס ועוד ועוד . אפשר למיין את סוגי ההבעה שבעל פה לשלושת אלה : דיבור ספונטני ; דיבור מתוכנן בנסיבות רשמיות ; קריאה בקול [ ... ] בדיבור המתוכנן יש מקום ללימוד מסודר ושיטתי של כמה סוגי הבעה כפי שיפורט להלן . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 12 המקומות שניתן בהם דף משוב ( לתלמידים ) להערכת המטלה בעל פה הם : ספר ז דף משוב לקריאה בקול עמ' 35 דף משוב לטיעון בעל פה עמ' 022 דף משוב לדיווח עמ' 050 ספר ח דף משוב לדיון עמ' 83 דף משוב למשקיפים עמ' 81 דף משוב להרצאה עמ' 001 דף משוב למצגת עמ' 001 ספר ט דף משוב לדיווח חדשותי עמ' 022 דף משוב לריאיון עמ' 023

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר