עמוד:17

עיצוב הסביבה הלימודית בספרים ספרים אלה פותחו , תוכננו ועוצבו במטרה לתת מענה למגוון הקשיים של תלמידים בעלי לקות למידה . הספרים נותנים מענה למרב הקשיים בכמה דרכים : עיצוב – בעיצוב הספרים נעשה מאמץ למקד את הקשב החזותי של הלומדים : אות גדולה , עמוד מרווח , שוליים רחבים , סמליל ( לוגו ) מיוחד המציין כל חלק בשיעור ( במדורים לומדים , טיפים וכדומה . ( מרכיב הצבע שולב בספרים אלה , לא רק כדי לצוד את העין , אלא בעיקר כדי להדגיש מושגים בעבור המתקשים , וכדי להמחיש תהליכים מסוימים ( מיזוג שורש במשקל וכדומה . ( מבנה השיעור – לכל השיעורים מבנה קבוע ( סכימה ) המקל על תהליך הלמידה ארגון , אחסון ושליפה מהזיכרון של החומר הנלמד . לכל השיעורים חלוקה קבועה ( מבוא , מדברים ומגלים , תרשים , טיפים , מתרגלים . ( הטיפים בסוף השיעור מרכזים בתמציתיות את העצות ואת הכללים העיקריים שעל התלמידים לזכור לקראת התרגול . השיעור מסתיים בתרשים המציג באופן חזותי ומתומצת את המבנה הכללי ואת מקום הנושא הנלמד בתוך מבנה זה . טקסט – קטעי הלימוד וההוראות לפעילויות נכתבו בתשומת לב יתרה כדי להקל על הבנתם . הספרים כתובים בלשון פשוטה וברורה , והם מלווים בהסברים ובדוגמות רבות . פעילויות – הפעילויות מסודרות לפי רצף הנושאים בשיעור , והן מדורגות לפי רמת הקושי . מבנה זה מקל על התלמידים המתקשים , ומאפשר להם לחזור למצוא ביתר קלות את הקשר בין הפעילות ובין החומר הנלמד . לכל פעילות ניתנה דוגמה ראשונה כדי להבהיר לתלמידים כיצד לענות . פירוק ההוראות בכל פעילות ההנחיות " מפורקות" לסדרה של פעולות רצופות המסומנות באותיות ( א , ב , ג , ( ... כך שהתלמידים ידעו בבירור כיצד עליהם לפעול . איורים ותרשימים – בספרים שולבו איורים ותרשימים רבים המציגים חלק מהתכנים הלימודיים באמצעים גרפיים , ובכך הם מסייעים לתלמידים המעדיפים את הערוץ החזותי בתהליך הלמידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר