עמוד:282

בתורה יש שני חוקים שקשורים לסיפור שלנו : בספר במדבר כתוב כך : " איש כי ידר נדר לה' [ ... ] ככל היצא מפיו יעשה" ( ספר במדבר , פרק ל , פסוק . ( 30 ובספר דברים כתוב כך : " לא תעשה כן לה' אלהיך [ ... ] את בניהם ואת בנתיהם ישרפו באש לאלהיהם " : ( ספר דברים , פרק יב , פסוק . ( 31 15 א . איזה משני החוקים האלה קיים יפתח ? הסבירו . ב . איזה משני החוקים האלה לא קיים יפתח ? הסבירו . אז ... לפי החוק , קשה להכריע אם יפתח התנהג כראוי או לא . אבל לנו ברור שהוא לא התנהג כראוי ! לא הורגים ילדים , ובוודאי שלא למען ! 'ה ה' כבר אמר זאת לאברהם אבינו ... חכמים שחיו שנים רבות אחרי תקופת התנ"ך וקראו את הסיפור הרגישו גם הם , כמוכם , שמשהו כאן ממש לא בסדר ! מדוע קיים יפתח את הנדר , לאחר שגילה שמדובר בבתו ? חז"ל מספרים את הסיפור הבא : [ ... ] יפתח הגלעדי נדר נדר שלא כהוגן ( לא ראוי , ( ופינחס בן אלעזר ( הכהן הגדול ) עומד . היה לו לפינחס ( היה צריך פנחס ) שילך אצל יפתח להתיר את נדרו ( ללכת ליפתח ולהתיר , לבטל , את הנדר , ( היה לו ליפתח ( היה צריך יפתח ) לילך אצל ( ללכת אל ) פינחס ויתיר לו את נדרו , ולא הלך . זה ( פנחס ) אומר : אני , כהן גדול בן כהן גדול , בן בנו של אהרן הכהן , אלך אצל עם הארץ ( איש מתוך העם !?( וזה ( יפתח ) אומר : אני , ראש לכל ישראל , אלך אצל זה ( פנחס !?( זה נוהג גדולה ( כבוד ) לעצמו , וזה נוהג גדולה לעצמו . אוי לה לגדולה שמקברת ( קוברת ) את בעליה , אוי לה לגדולה שאינה גורמת טובה בעולם . ( תנחומא , ותנא דרבי אליהו רבה , יא . ( 16 א . הזמנה ליצירה : ציירו את הסיפור בקומיקס . שימו לב : מה חושבת לעצמה כל דמות ? האם הדמויות נפגשות ? ספר במדבר , פרק ל , פס' 30 איש כי ידר נדר לה' - אם יידור אדם נדר . 'לה ככל היצא מפיו יעשה - עליו לקיים את הדברים שאמר , את כל פרטי הנדר שיצא מפיו . ספר דברים , פרק יב , פס' 31 לא תעשה כן לה' אלהיך - אסור לעשות כך , כמו שעושים בני העמים האחרים . את בניהם ואת בנתיהם ישרפו באש לאלהיהם - הם מעלים את הבנים ואת הבנות שלהם כקורבן לאלים שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר