עמוד:97

גם בחיים שלכם , אתם ודאי מכירים מצבים שבהם אנשים אחרים משפיעים עליכם השפעה חיובית או השפעה שלילית . יש אפילו מצבים שבהם מפגש עם מישהו לא מוכר יכול להיות לא רק בעל השפעה שלילית אלא אפילו מסוכן . במצב כזה , פעמים רבות אנחנו מעדיפים להימנע מהמפגש , מכל מיני סיבות . ולפעמים , מתוך פחד , או מתוך רצון להגן על עצמנו - קיים אצלנו הרצון לבטל את האחר . בעיקר אם אנחנו מרגישים חלשים ולא חזקים מספיק כדי להתמודד עם המפגש . אתם בוודאי שואלים : איך זה קשור לנושא החרם ולספר יהושע ? גם המספר של ספר יהושע רצה להראות איך בני ישראל הגנו על עצמם מפני מה שהם ראו כהשפעה שלילית . זה לא אומר שבחיים שלנו מותר להרוג אנשים כי הם שונים מאתנו ואולי אפילו מאיימים עלינו , אבל זה מסביר מדוע המחבר של ספר יהושע רואה בחרם דרך להתמודד עם עמי כנען . עוד כמה דברים שחשוב לדעת : נכון , ספר יהושע מספר לנו שעמי כנען הושמדו בהתאם לחוק החרם . אבל כשקוראים את ספר שופטים , ואפילו את החלק השני של ספר יהושע , מגלים דבר מעניין : גם לאחר ימיו של יהושע , עדיין חיו בארץ כמה מעמי כנען , ומתברר כי עם ישראל לא השמיד את כולם בזמן הכיבוש ... במקומות שספר יהושע מספר עליהם , נעשו חפירות ארכאולוגיות . לפי מה שמצאו בחפירות האלה , הארכאולוגים מסיקים : א ) שבחלק מהמקומות לא היו קרבות ולא היה כיבוש . ב ) שבתקופה שישראל התיישבו בארץ , המשיכו להתקיים לצדם גם תושבים מעמי כנען . לפי כל העדויות האלה חוקרים רבים מסיקים , כי עם ישראל לא ביצע את חוק החרם במלואו . כלומר , למעשה , עם ישראל לא השמיד את כל אוכלוסיית כנען כאשר כבש את הארץ כדי להתיישב בה . לסיכום , כדאי לזכור : המלחמה היא מציאות קשה ואכזרית , וחשוב לקבוע חוקים אשר יצמצמו את מידת האכזריות הכרוכה במלחמה . החרם הוא חלק מתפיסת עולם שמנסה לשמור על הייחוד של עם ישראל כבר מתחילת קיומו כעם בארץ כנען . החרם הוא רעיון קיצוני , אכזרי וקשה , שלמעשה בני ישראל לא פעלו לפיו כאשר נכנסו לארץ כנען .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר