עמוד:81

מתפקידי המספר המקראי המספר , המביא לקוראים את הסיפור , יכול להחליט איזה מידע להביא לפני הקוראים , ומתי להביא אותו . גם בסרטים ובהצגות , פעמים רבות הבמאי משתמש בתחבולה הזאת . כך קורה , לדוגמה , כאשר הבימאי מחליט לגלות לנו בתחילת הסרט מיהו הרוצח , ואילו הדמות הראשית כלל לא יודעת מיהו הרוצח והיא מחפשת אותו במהלך כל הסרט ! כאשר המספר או הבימאי מגלים לנו מידע מסוג זה , יש לנו ולהם סוד משותף : אנחנו יודעים משהו שהדמות הראשית , בסיפור או בסרט , לא יודעת . כך נוצר יתרון של הקוראים או הצופים על הדמות , וגם - נוצרת אצלנו תחושה של מתח וציפייה : מתי הדמות תגלה את האמת הידועה לנו !? 7 א . מהו המידע שהמספר גילה לנו , הקוראים , כבר בתחילת הפרק ( בפסוק , ( 1 ואילו יהושע ועם ישראל לא ידעו ? ב . המידע שהמספר גילה לנו , גרם לנו לחשוב או להרגיש משהו בזמן שקראנו את הסיפור על כישלון הכיבוש . כיצד השפיע המידע הזה עליכם ? 8 בדבריו של ה' ליהושע בפסוקים , 15-13 ה' מנחה את יהושע מה לעשות כדי לפתור את הבעיה . כתבו באיזה פסוק מופיע כל צעד : א . לכנס את כל העם ולומר להם להתקדש : נאמר בפסוק ( במחברת ) . ב . ללכוד את המועל בחרם : נאמר בפסוק ( במחברת ) . ג . להעניש את המועל : נאמר בפסוק ( במחברת ) . הזמנה לדיון א . לפני שפותרים את הבעיה ומענישים את מי שראוי לעונש - צריך לברר מה בדיוק קרה כאן - ... נחשוב על עכן : איך ייתכן שאדם מבני ישראל מעל בחרם ופעל בניגוד להנחיות של ה' ויהושע ? - נחשוב על בני ישראל : בעצם , למה כאשר אדם אחד מפר את ההוראה המחייבת את כולם , זה פוגע בכולם ? ב . אם אדם אחד חטא , מדוע כל העם צריך להיענש ולהיכשל בקרב ? מה דעתכם ? ג . האם גם לחברה כולה יש אחריות על היחיד ? מצד אחד מצד שני פס' 13 ואמרת - ואתה תאמר להם . התקדשולמחר - טהרו את עצמכם ( התרחקו מדברים טמאים . ( התכוננו לאירוע קדוש שעתיד לקרות . חרם בקרבך ישראל- חרם ( רכוש שצריך להקדיש ( 'לה מצוי אצלכם . לא תוכל לקום לפני איביך - לא תוכלו לנצח את אויבים שלכם . עד הסירכם החרם מקרבכם - עד שתסירו , תוציאו , את החרם מתוככם . פס' 14 ונקרבתם בבקר לשבטיכם - [ ... ] שיטת "לכידת" האשם , בדרך של צמצום והתקרבות הדרגתית - החל מהשבט ועד לאדם שביצע את העברה : תחילה לוכדים את השבט , אחר כך לוכדים את המשפחה , אחר כך נלכד הבית , ובתוך הבית נלכד הגבר . כך מגיעים אל האשם עצמו . פס' 15 הנלכד בחרם - מי שייתפס אשם בכך שמעל בחרם . עבר את ברית ה' - הפר את הברית , לא נהג לפיה . עשה נבלה - עשה מעשה אסור , מעשה רע שלא ייעשה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר