עמוד:8

כתיבת סיכום כדי לכתוב סיכום של טקסט יש לקרוא את הטקסט קריאה מעמיקה , להבחין בין עיקר לטפל , לוותר על פרטים , ולבנות הכללות ( אפשר להיעזר בהיגדים ראשיים . ( בסיכום בורר - סמנו רק את הפסקות העוסקות בנושא הנדרש במטלה , וסכמו רק אותן . בסיכום כללי - סכמו את כל הטקסט . בסיכום ממזג - בוחרים טקסט מרכזי , ומשלבים לתוכו חלקים מהמקורות האחרים . לאחר שכתבתם סיכום , בדקו את המבנה שלו ( פרטי הטקסט בפתיחה , עיקר הדברים בגוף , ולבסוף סיום . ( בדקו שלא שרבבתם דעה אישית , ושימו לב שכתבתם במילים שלכם ולא העתקתם . ראו שהסיכום ברור , מקושר , כתוב בלי סלנג , מחולק לפסקות , ושהכתיב והפיסוק תקינים . כתיבת טיעון כדי לשכנע ( בכתב או בעל פה ) כדאי להשתמש במבנה הטיעון . בטיעון מציגים טענה , פורשים את הנימוקים , את ההסברים , את התיאורים ואת הדוגמות . כדי לחזק את הטיעון רצוי להציג טענת נגד ולהפריך אותה . לבסוף מסיקים מסקנות או ממליצים המלצות . בטיעון ( טקסט שכנוע ) משתמשים באמצעים רטוריים , כגון : פנייה לנמען ( אתם , ראיתם , תחשבו , ( שאלות רטוריות , חזרות , משפטים קצרים ודו–משמעות . זכרו את שלבי הכתיבה : א . העלאת רעיונות - היעזרו בשיחה עם חברים , שאלו שאלות , העלו אסוציאציות ( תסמיכים , ( ובדקו במקורות מידע ( ספרים , אינטרנט . ( ב . תכנון ופיתוח - לאחר העלאת הרעיונות התמקדו ברעיונות שאתם רוצים לכתוב , סננו וארגנו ברצף הגיוני . כתבו משפטים שלמים וארגנו בפסקות . ג . עריכה - קראו את הטיוטה שכתבתם ( או מסרו לעמיתים כדי לקבל משוב . ( שימו לב למבנה , לתוכן , ללשון , וערכו את החיבור לפני ההגשה . סיכום בורר שרון שני–ארבן טיעון בעל פה עדנה יובינר טיעון ותהליך כתיבה שרון שני–ארבן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר