עמוד:13

הנסיבות משפיעות על השיח דוגמה : תלמיד אומר למורה : " התאכזבתי מהציון שקיבלתי , אני חושב שמגיע לי יותר " ! ניתוח השיחה המוען : התלמיד הנמען : המורה זמן / מקום : בית ספר . מעמד הדוברים אינו שווה : סמכות המורה גבוהה יותר מזאת של התלמיד . פעולת הדיבור : התלמיד מציין עובדה , מביע רגש ( התאכזבתי , ( מביע דעה ( אני חושב ש , ( ... מתלונן ומבקש במרומז לתקן את הציון ( מגיע לי יותר . ( בנסיבות אחרות הסגנון ישתנה . דוגמה : אם תלמיד פונה לחברה הוא עשוי לומר : " מה זה התבאסתי מהציון . "שקיבלתי המוען : התלמיד הנמען : חברה זמן / מקום : בית או הפסקה בבית הספר . הקשר בין הדוברים הוא לא רשמי : הם חברים , יש קרבה , הם שווי ערך . נסיבות השיח כל טקסט — מאמר , שיחה , נשיאת ברכות , נאום , הרצאה , פרסומת , דיון — מתרחש בנסיבות מסוימות . שיחה מתקיימת בין חברים בהפסקה בין שיעורים בבית הספר , מאמר נכתב בעיתון או באתר אינטרנט או בבלוג , פרסומת מוצגת בשלט חוצות או משודרת ברדיו וכדומה . כלומר , פרט למוען ולנמען יש עוד מרכיבים העומדים ברקע הטקסט , והם נקראים : נסיבות השיח . נסיבות השיח הן : באיזה זמן התקיים השיח ? באיזה מקום ? באיזו מסגרת , במה , סביבה , או באילו תנאים נאמרו הדברים ? באיזה ערוץ ? - האם הטקסט נמסר בדיבור או בכתב ? בעיתון ובאינטרנט או בטלוויזיה ? במילים אחרות — עד כמה הנסיבות רשמיות ( פורמליות , מרוחקות ) או בלתי רשמיות , חבריות . נסיבות השיח = מוען ונמען , זמן / מקום , ערוץ מוען = מי אמר ? נמען = למי נאמר ? מה נאמר ? מה תפקיד האמירה ? זמן , מקום , במה , דיבור / כתב גורמים אלה מעורבים בתהליך התקשורת . אמנם חלק מהם נמצאים מחוץ לטקסט ( המוען , הנמען והערוץ אינם נמצאים ממש בתוך הטקסט , ( אך הם משאירים עקבות ברורים בטקסט ומשפיעים על אופיו . הם אלה שיוצרים את מאפייני הסוגה ואת המבנים שלה . ( על סוגות ראו בעמ' ( . 104

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר