עמוד:12

מוען ונמען אחת המטרות של כל טקסט , כתוב או דבור , היא לקיים תקשורת . בתהליך התקשורת אפשר להעביר מידע על המציאות , להביע רגשות , לשכנע וגם לבצע פעולות ( לבקש , להתנצל , להתלונן . ( יש גם אמירות שאין בהן העברת תוכן , אלא תפקידן ליצור תקשורת , קשר , יחסי קרבה . למשל : מה שלומך ? מה המצב ? מה קורה ? — שאלות אלה נועדו ליצור קשר , ובהן לא תמיד מצפים לתשובה . מי שמדבר או כותב הוא המוען , מי ששומע או קורא את הדברים הוא הנמען . דוגמה : ילד מספר לאביו על טיול עם הכיתה — הילד הוא המוען , האב הוא הנמען , והמטרה היא מסירת מידע . אם הילד מספר לאביו איך נהנה בטיול הוא מביע רגשות . ואם הילד פונה אל אביו ומבקש כסף לטיול - הוא מביע בקשה . מדברים ומגלים א . בחרו ספר או קטע וידאו שאתם אוהבים ובחרו מתוכו דו–שיח מעניין . ב . בכיתה קראו בקול את הדו–שיח ( אפשר בשניים ) מתוך הספר , או האזינו לו בוידאו . ג . תארו את נסיבות השיחה — היכן ומתי השיחה מתקיימת ? מה הרקע לשיחה ? ד . מי הדוברים ? מה כל אחד מהדוברים מעביר : מידע , רגשות , חוויות , דעות ? מה תפקיד הדוברים , ומה הקשר ביניהם ( חברים , הורה-ילד , שכנים ?( מי מוביל את השיחה ? ה . השיחה מתקיימת בתורות — בכל פעם מישהו אחר מדבר . מה הם התורות בשיחה ? כיצד הם מסומנים ? ( קו מפריד ? שורה חדשה ? נקודתיים ? דרך אחרת (? שיעור : 2 לשון ותקשורת הלשון היא אמצעי התקשורת החשוב והמשוכלל ביותר בין אדם לאדם , בין אדם לחברה ואפילו בין אדם לבין עצמו . בשיעור זה נכיר מושגים הקשורים בתקשורת , ואיך מתנהלת שיחה . לומדים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר