עמוד:198

מהירות הרוח הרוח משפיעה רבות על חייהם של צמחים ושל בעלי–חיים . היא משפיעה על כל מי שעף באוויר ועלולה להסיט אותו ממסלולו . לעתים קרובות היא מקררת את גופם של בעלי–החיים ומגבירה את אידוי המים מעלי הצמחים . היא נושאת את ריח הפרחים למרחק ומסייעת לדבורים ולפרפרים למצוא את הצמחים הפורחים . היא מעיפה למרחקים זרעים של סביונים ושל צמחים אחרים ומפזרת אותם בסביבה , והיא גם מאפשרת לבעלי–חיים להריח את הטורפים האורבים להם בשטח , ולברוח מפניהם . החזיקו את מד הרוח במאוזן עד שתקבלו קריאה יציבה . • אם הרוח אינה יציבה יש לחזור על המדידה פעמים אחדות ולחשב את מהירותה הממוצעת . תצפית ביצורים חיים בסביבה ערכו תצפיות ותעדו את מיני היצורים החיים בשטח שאתם חוקרים ואת מספרם . אם אפשר , צלמו אותם . א . מצאו נקודת תצפית טובה , התמקמו בה בנוחות וצפו בבעלי–החיים שבסביבה . תארו מה הם עושים ומתי השפעתם על הסביבה נראית לעין . ב . היעזרו בכף חפירה כדי לחפש גם מתחת לאבנים , מתחת לערימת עלים יבשים , על העלים או בתוך גזעי עצים יבשים . שם תמצאו מגוון של יצורים מעניינים : מרבי רגליים , סרטני יבשה , עכבישים , נמלים , חיפושיות ועוד . קחו בכף מעט מן האדמה מתחת לאבן או מתחת לעלים ופזרו אותה על נייר לבן . כך תוכלו להבחין טוב יותר ביצורים קטנים שנמצאים באדמה . זכרו להחזיר הכול למקומו בסוף הבדיקה והתיעוד . ג . זהו את הצמחים הגדלים בשטח . ד . ציינו היכן ראיתם את היצורים השונים , ושערו מדוע הם נמצאים דווקא במקום זה . אם אינכם יודעים את שמו של היצור צלמו אותו , ציירו אותו או תארו אותו במילים ( תוכלו להיעזר במידע מאוחר יותר כדי לברר את זהותו . ( ה . שוטטו במקום וחפשו עדויות ליצורים שלא ראיתם בשטח , לדוגמה : עקבות , גללים , קנים , קונכיות או זרעי צמחים . תעדו גם אותם . נעזרים במגדיר לזיהוי בעלי–חיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר