עמוד:12

חקר באמצעות ניסוי בניסוי מדעי בודקים את השפעתו של גורם כלשהו על גורם אחר . לשם כך חשוב לדעת מהי מטרת הניסוי , ולהקפיד על ביצוע השלבים שלפניכם . א . שאלת חקר - מנסחים שאלה שהתשובה עליה אינה מובנת מאליה , ושניסוי יכול לספק לה תשובה . שאלת החקר בוחנת קשר בין שני משתנים , שאחד מהם משפיע על האחר . ב . השערה - מנסחים תשובה אפשרית לשאלת החקר . בסוף הניסוי בודקים אם ההשערה הייתה נכונה . ההשערה מתבססת על ידע קודם ועל שיקול דעת . היא אינה ניחוש פרוע , אבל היא עדיין אינה מוכחת . בניסוח השערה מציינים את הגורמים או התנאים שרוצים לבדוק , ולכן היא מרמזת על מהלך הניסוי . יש שאלות חקר שכדי להקיף את כל קשת התשובות האפשריות להן נדרשות השערות רבות . במקרה כזה יש לבדוק כל השערה בניסוי נפרד . בניסוח ההשערות יש להתחשב בכל האפשרויות הקיימות , ולא רק בהנחות הקודמות של החוקרים . רק כך אפשר להבטיח שהמחקר אכן יגלה את התשובה הנכונה . ג . תכנון הניסוי - כאשר מתכננים ניסוי יש לוודא שהוא אכן בודק את ההשערה . לכן בכל ניסוי בוחרים גורם אחד ובודקים את השפעתו . ראשית יש להגדיר מהו הגורם המשפיע - הגורם שאת ההשפעה שלו רוצים לבדוק בניסוי . אחר כך יש להגדיר מהו הגורם המושפע - הגורם שאת השינויים שמתרחשים בו רוצים לבדוק בניסוי . אם יש כמה גורמים משפיעים , חשוב לבדוק בכל פעם רק גורם משפיע אחד , ולהשאיר את יתר הגורמים קבועים . פעולה זאת נקראת בידוד משתנים . כדי להוכיח בוודאות שהגורם הנבדק הוא אכן הסיבה לתוצאות הניסוי , יש צורך לבצע ניסוי מבוקר . הביקורת ( הבקרה ) היא ניסוי הנערך בדיוק באותה הדרך ובאותם התנאים כמו הניסוי עצמו , והיא כוללת את כל הגורמים הנמצאים בניסוי מלבד הגורם המשפיע . כל שאר הגורמים והתנאים חייבים להיות זהים . ד . ביצוע הניסוי - מבצעים את הניסוי בהתאם לתכנית שנקבעה מראש . חשוב לחזור על כל ניסוי יותר מפעם אחת , כדי להבטיח שהתוצאות אינן מקריות . אם התוצאות המתקבלות בחזרות שונות זו מזו , מחשבים את הערך הממוצע של התוצאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר