עמוד:יג

. 4 " הפריה אמתית" ו"הפריה מדומה" - חשוב לוודא שהתלמידים מבינים כי ההפריה הכפולה בצמחים עילאיים מורכבת מהפריה אמתית ( התלכדות של תא זרע עם תא ביצה ויצירת זיגוטה ) ומהפריה מדומה ( התלכדות של תא זרע עם תאים אחרים שנמצאים בביצית ליד תא הביצה ויצירת אנדוספרם - רקמת מזון . ( שתי הפריות אלה מתרחשות במקביל בתוך אותה הביצית , ורק לאחר ששתיהן מתקיימות בהצלחה נוצר זרע היכול לנבוט ולהתפתח לצמח חדש . . 5 הדמיון בין היצורים החיים - חשוב להדגיש לתלמידים שלמרות השוני בין יצורים מקבוצות מין שונות ( מינים , מחלקות וכדומה , ( יש דמיון גדול בתהליכי היווצרות העובר ( חלוקת תאים והתמיינות תאים , ( בתנאים הדרושים להתפתחותו , ובבעלי החוליות - אפילו בצורתם של העוברים הצעירים מאוד . אפשר לשאול את התלמידים : על מה דמיון כזה יכול להעיד ? - התשובה : הדמיון יכול להעיד שלכל היצורים החיים יש מקור משותף . . 6 התהליכים המעצבים את העובר - בדיון על היווצרות העובר חשוב להבדיל בין שני התהליכים חלוקת תאים והתמיינות תאים . חלוקת התאים אחראית בעיקר לגידול העובר . היא נעשית בדרך של מיטוזה ( כדאי להפנות את התלמידים לפרק השני בנושא התא , העוסק בחלוקות תא . ( התמיינות התאים ( בלועזית : דיפרנציאציה ) היא התהליך שבו בתאים שונים באים לידי ביטוי מבנה ותפקיד ייחודיים . כתוצאה מתהליך זה נוצרים ביצור החי תאים מסוגים שונים , בעלי התמחויות הייחודיות להם . הקשר בין התמיינות לבין גנים - כיצד ההתמיינות מתרחשת ? כיצד " יודע" תא כלשהו להפוך לתא עצב ולא לתא שריר ? מה מכוון אותו לרכוש דווקא תכונות מסוימות ולא אחרות ? כל התאים של כל פרט מכילים בדיוק את אותו המאגר של גנים , הקובעים את התכונות של התא ( כלומר , הם מכילים חומר תורשתי זהה . ( כיצד , אם כן , נוצרים ההבדלים בין התאים ? מה שקובע את " זהותו" של התא הוא לא רק נוכחותם של גנים מסוימים בתא , אלא פעילותם . לא כל הגנים פעילים בכל התאים : בחלק מן התאים סדרת גנים אחת פעילה , ובתאים אחרים - סדרה אחרת . אם כן , פעילותם השונה של הגנים קובעת את תכונותיהם השונות של התאים . במהלך ההתמיינות גנים אחדים מופעלים ואחרים מושתקים . הפעלה של גנים אחדים והשתקה של אחרים מובילה להתפתחות של תא עצב , ואילו הפעלה והשתקה של גנים שונים מובילות למסלול שונה ( למשל , להתפתחות של תא שריר . ( מי שאחראי על ההפעלה וההשתקה של הגנים הם חלבונים מיוחדים הנקשרים אליהם . חלבונים אלה נקראים חלבוני בקרה . דרך פעולתם מורכבת ביותר , והיא מושפעת מגורמים שונים . מדענים מנסים לגלות את הגורמים האלה ואת התנאים הייחודיים שמשפיעים על תאי הגזע להתמיין לכיוון מסוים . כך יוכלו לכוון את התמיינותם של תאי גזע לרקמה הרצויה לכיוונים הרצויים להם . . 7 תאי גזע - תאי גזע הם תאים טוטיפוטנטים - כל–יכולים ( טוטי = כולל ; פוטנטים = יכולים . ( בכל אחד מהם יש המידע להפוך לכל סוג של תא בגוף . בשל יכולתם להתמיין לכל סוגי התאים תאי הגזע מעוררים תקוות גדולות ברפואה , והם " נושא חם" המוזכר לעתים קרובות בתקשורת כיום . נושא זה מזמן דיון במחקר רפואי עכשווי ובאתגרים שהוא מעלה : אתגרים מדעיים–ביולוגיים , רפואיים–מעשיים ומוסריים . התלמידים יוכלו לאסוף מידע על תאי הגזע ולדון בסוגיות השונות . . 8 הצורך בסביבה מימית - חשוב להדגיש לתלמידים את החיוניות של סביבה מימית לתהליך ההפריה - תאי הרבייה אינם יכולים להתקיים באוויר היבש , הם אינם יכולים לנוע בו ולכן גם אינם יכולים להיפגש בו . כן כדאי לקשר צורך זה לצורך בסביבה מימית בשלב התפתחות העובר , הן בצמחים הן בבעלי–חיים . עיקרון זה נכון לכל העוברים , גם לאלה המתפתחים ביבשה , ובהם גם העוברים המתפתחים מחוץ לגוף האם ( בתוך ביצים , ( וגם העוברים המתפתחים בתוך גוף האם . כאשר העובר מתפתח ביבשה נוצרת סביבה מימית הודות לקרומים המקיפים את העובר , שבתוכם כלוא נוזל . . 9 הישרדות צאצאים - בטבע רוב בעלי–החיים מעמידים יותר משני צאצאים , ובכל זאת , אוכלוסיות בדרך כלל אינן גדלות , אלא גודלן קבוע ( פחות או יותר . ( הסיבה היא שרוב הצאצאים אינם שורדים . הגורמים לכך רבים , חלקם פוגעים בעוברים ( בתוך הביצים או בגוף , ( וחלקם פוגעים בצאצאים הצעירים . דוגמאות לגורמים המשפיעים על הישרדות הצאצאים : מזג האוויר ( רוחות , גשם , ברד , ( זמינות המזון , זמינותם של מים ושל אור ( בצמחים , ( יציבות סביבת החיים ( למשל , שלולית חורף שמתייבשת בקיץ לעומת מקור מים יציב , ( וכמובן - לחץ הטריפה בידי טורפים שונים . גורם חשוב המשפיע על הישרדות הצאצאים הוא מידת הטיפול של ההורים בצאצאים : צאצאים שהוריהם אינם מטפלים בהם נתונים לסכנה רבה יחסית ; ולהפך : צאצאים שהוריהם מטפלים בהם ושומרים עליהם נתונים לסכנה מעטה יחסית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר