עמוד:ז

מטרות הלימוד התלמידים יבינו כי גם בתאים מתקיימים תהליכי רבייה ( חלוקות תא , ( גדילה והתפתחות ( התמיינות , ( ומתקיימת תקשורת עם הסביבה . התלמידים יבינו את הקשר בין מבנה ייחודי של תאים לבין תפקודם ( תא זרע , תא ביצה ותא עצב . ( הבהרות מתודיות בתור רקע לחומרי הלימוד בפרק זה חשוב לשים לב לנקודות שלהלן : . 1 קרום התא - תלמידים רבים טועים לחשוב שקרום התא הוא בררני בכך שהוא מאפשר רק לחומרים החשובים לתפקוד התא להיכנס אליו . חשוב להסביר כי העובדה שרק חלק מהחומרים יכולים לעבור דרך קרום התא ואחרים אינם יכולים קשורה לתכונות שונות של החומרים עצמם ( למשל גודל חלקיקי החומר או מטענם , ( ולא לרמת נחיצותם בתא . . 2 גרעין התא והחומר התורשתי שבו - תלמידים עלולים לטעות ולחשוב כי גרעין התא מפקח על התהליכים המתרחשים בתא באותו אופן שבו המוח מפקח על התהליכים ועל הפעולות בגוף . חשוב להסביר כי הפיקוח בתא הוא אחר : החומר התורשתי ( DNA ) המצוי בגרעין נושא מידע גנטי , המשמש כמעין " חוברת הפעלה" שבה מופיעות כל ההוראות הדרושות לתפקודו התקין של התא ולהתרבותו . DNA–ה המועבר בתורשה מדור לדור חיוני לקיומו של התא ושל היצור השלם . . 3 חלוקת התא : מיטוזה ומיוזה - במסגרת העיסוק במאפייני החיים בתאים בכלל ובתאי רבייה בפרט , התלמידים לומדים על שתי הצורות של חלוקת תא : מיטוזה ומיוזה ( חלוקת הפחתה . ( הלימוד של חלוקות התאים נעשה ברמה בסיסית : הצגת ההבדלים העקרוניים בין שתי הדרכים לחלוקת התא וההבדלים בין תאי גוף לבין תאי רבייה . חשוב לוודא שהתלמידים מבינים את עניין ארגון החומר התורשתי בכרומוזומים שבגרעין התא לפני שהם לומדים את תהליך המיטוזה ואת תהליך המיוזה . . 4 המונח " תאי רבייה" ושמותיו הנוספים - למונח תאי רבייה יש שמות אחרים : תאי זוויג , תאי מין וגמטות . כל המונחים האלה מכוונים לתאים המעורבים ברבייה זוויגית : תאי הזרע ותאי הביצה . כאמור , בספר זה בחרנו להשתמש במונח תאי רבייה ולא במונחים האחרים . כדי למנוע בלבול , חשוב שהתלמידים ידעו גם את המונחים האחרים המכוונים לתאי הרבייה המעורבים ברבייה זוויגית : תאי הזרע ותאי הביצה . עבודה במחשב וברשת האינטרנט פעילות מתוקשבת : המסע אל DNA–ה באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il הפעילות כוללת הדמיה של מסע אל תוך הגוף : כניסה אל תוך האיבר , אל תוך התא ואל תוך הגרעין , שלב אחר שלב . פעילות מתוקשבת : מיטוזה באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il הפעילות כוללת הדמיה של חלוקת תא בדרך של מיטוזה . ההדמיה מציגה את תהליך המיטוזה שלב אחר שלב עד לקבלת שני תאי בת , שכמות החומר התורשתי שבהם שווה לכמות החומר התורשתי שבתא ההורה והם זהים אליו לחלוטין בתכונותיהם התורשתיות . פעילות מתוקשבת : מיוזה - חלוקת הפחתה באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il הפעילות כוללת הדמיה של חלוקת תא בדרך של מיוזה . ההדמיה מציגה את תהליך המיוזה שלב אחר שלב עד לקבלת ארבעה תאי רבייה , שכל אחד מהם מכיל מחצית מכמות החומר התורשתי שהייתה בתא האם ( ומחצית ממספר הכרומוזומים שהיו בו . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר