עמוד:ו

עבודה במחשב וברשת האינטרנט פעילות מתוקשבת : דוח ניסוי באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il היחידה מתאימה להקניית מיומנויות ניסוי , ויש בה שאלון המסייע לתלמידים להכין דוח ניסוי מפורט , הכולל את כל השלבים שנלמדו בספר הלימוד ובשיעור . פרק שני : התא פרק זה עוסק בתא , יחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של כל היצורים החיים . לאחר שבספר מדעי החיים לכיתה ז נחשפו התלמידים לראשונה לנושא התא ולמדו להכיר את חשיבותו בתור יחידת הבסיס של היצור החי , בפרק זה התלמידים מתמקדים במאפייני חיים מסוימים המתקיימים בתאים : תקשורת , רבייה , גדילה והתפתחות . בפרק התלמידים מכירים את תפקיד החומר התורשתי ( DNA ) ואת ארגונו בכרומוזומים שבגרעין . הם לומדים על תא העצב , על תפקידו ועל המבנה הייחודי שלו , והם לומדים על תא הזרע ועל תא הביצה , על המבנה שלהם ועל תפקודם בתהליך הרבייה הזוויגית . הפרק דן בהתאמה שבין מבנה התאים לבין תפקודם . הפרק עוסק גם בחלוקות התא , תהליך המיטוזה ותהליך המיוזה , בחשיבותם ובהבדלים שביניהם . התא הוא מושג מופשט שאינו קשור לניסיונם היומיומי של התלמידים , מכיוון שאין להם התנסות ישירה עם תופעות ברמה התאית , ולכן נושא זה עלול להיות מסובך ללמידה ולהבנה . עם זאת , יצירת בסיס ידע והבנה טוב בנושא התא חיונית ללימודי הביולוגיה בהמשך הדרך בחטיבת הביניים ובתיכון , משום שנושא זה נלמד כציר אורך ומשולב בהקשרים מתאימים בתכנים שונים . כמו כן , כדי שהתלמידים יוכלו להבין תופעות ביולוגיות המתרחשות ביצור השלם , חשוב שיכירו את מבנה התאים ושיבינו תהליכים המתרחשים ברמה התאית . לכן חשוב לקשר בין רמת המקרו , הכוללת את היצורים החיים , את המערכות בגופם ואת איבריהם , לבין רמת המיקרו , הכוללת את הרקמה , את התא ואברוניו ואת החלקיקים . הקשר לתכנית הלימודים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר