עמוד:ד

פרקי הספר בספר חמישה פרקים . פרק ראשון : מבוא למדעי החיים פרק זה הוא הקדמה לנושא הביולוגיה בכלל ולנושאים המפורטים בספר זה בפרט - התא , תקשורת ומערכת העצבים , רבייה בצמחים , בבעלי–חיים ובאדם ומערכות אקולוגיות . הפרק עוסק במאפייני החיים של היצורים החיים ובשיטת החקר המדעי . פרק שני : התא פרק זה עוסק בתא , יחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של כל היצורים החיים . הפרק כולל חזרה קצרה על מבנה התא ועל חלקיו . הפרק מציג את תפקיד הגרעין והחומר התורשתי שבו , דן בחלק ממאפייני החיים של התאים : תקשורת , רבייה , גדילה והתפתחות , ובהתאמה בין מבנה התאים לתפקודם ( בדגש על תא עצב , תא ביצה ותא זרע . ( פרק שלישי : תקשורת ומערכת העצבים פרק זה עוסק במאפיין החיים תקשורת עם הסביבה . הפרק דן בערוצי התקשורת שהיצורים החיים משתמשים בהם ובחשיבותה של התקשורת בטבע . הפרק עוסק גם במבנה ובתפקיד של מערכת העצבים ובאיברי החושים העין והאוזן . פרק רביעי : רבייה בצמחים , בבעלי–חיים ובאדם פרק זה עוסק בחשיבות תהליך הרבייה להמשך קיום המין . הפרק דן ברבייה זוויגית וברבייה אל–זוויגית , ובהבדלים ביניהן . פרק זה מציג את מבנה מערכות הרבייה ותפקודן ואת תהליך הרבייה הזוויגית בצמחים , בבעלי–חיים ובאדם . הפרק עוסק בהתפתחות העובר ובתהליך הגדילה בצמחים ובבעלי–חיים ( בדגש על האדם . ( פרק חמישי : מערכות אקולוגיות הפרק עוסק במערכות אקולוגיות בכדור–הארץ , בגורמים הביוטיים ובגורמים האביוטיים המאפיינים אותן וביחסי הגומלין שביניהם . הפרק עוסק במגוון המינים ובמגוון בתי הגידול , ודן בהשפעות האדם על המערכות האקולוגיות ועל המגוון הביולוגי . מטרות ועקרונות עיקריים הנושאים הנדונים הם נושאי חובה בתכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה לחט"ב . מטרות הלימוד והנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד מדעי החיים לכיתה ח נגזרו מתכנית הלימודים . להלן העקרונות העיקריים שעל התלמידים לדעת ולהבין ( לקוח מתכנית הלימודים : ( קיימת אחידות רבה בעולם החי בצרכים ובעקרונות המבנה ושוני רב בדרכים להשגת צרכים ובצורה . יש רמות שונות של ארגון בעולם היצורים החיים ( מדרג ביולוגי . ( התא הוא יחידת מבנה ותפקוד בכל היצורים החיים . קיימת התאמה בין מבנה לבין תפקוד בתאים , באיברים ובמערכות . ליצורים חיים יש צרכים חיוניים שהם תנאי לקיומם . תהליכי החיים מתקיימים בעזרת מערכות בגופם של יצורים . לכל מערכת תפקוד ייחודי לה . בין המערכות השונות בגוף היצור מתקיימים קשרים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף . בגוף היצורים קיימים תהליכי ויסות ובקרה לשמירה על סביבה פנימית יציבה . מערכות תקשורת בגוף ( איברי חוש ומערכת העצבים ) אחראיות על קליטה של גירויים מהסביבה הפנימית והחיצונית ועל תגובה להם . תהליך הרבייה מאפשר העברת מידע תורשתי מדור לדור ואת המשכיות קיומם של המינים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר