עמוד:28

במליאה מיידעים את התלמידים שאנחנו עומדים לערוך השוואה בין כמה בעלי חיים שקראנו עליהם מבחינת התאמת גופם לנשימה במים ( דג , סביבונית , עקרבן . ( לקראת ההשוואה מסרטטים טבלה . בכיתות ממוחשבות מדגימים כיצד לסרטט את הטבלה באמצעות Word או . Excel אם יש מחשב לכל תלמיד , אפשר ללמד פה את היתרונות התקשוביים של גיבוש טבלה כזאת בגוגל דוקס , ולמלא את הטבלה במשותף . כותבים בטבלה חלק מהקריטריונים המתאימים , מבקשים מהתלמידים להוסיף את הקריטריונים החסרים ולמלא את התאים השונים על פי מה שלמדו בפרק . ( לשיקול הדעת של המורה : לחלק מן התלמידים אפשר לתת את הטבלה ריקה לחלוטין ( . בזוגות התלמידים משלימים את ההשוואה ( ממלאים את הטבלה . ( במליאה מסתכלים על הטבלה המלאה ושואלים : מה למדנו מן ההשוואה ? מבקשים מהתלמידים לנסח בעל פה שורה מתוך הטבלה . לדוגמה : " מקור החמצן של דג הזהב הוא חמצן המומס במים , ואילו מקור החמצן של הסביבונית ושל העקרבן הוא החמצן שבאוויר . " שואלים : כיצד קשור אופן הנשימה השונה של כל בעל חיים לסביבת החיים שלו ? ( הדג חי רק במים , ולכן בפעולת הנשימה שלו הוא קולט חמצן המומס במים . האחרים חיים גם מחוץ למים , באוויר , וגם במים , לכן הם מסוגלים לשהות במים בעזרת מבנים מיוחדים , המאפשרים להם לקלוט את האוויר שמחוץ למים ( . מבקשים מהתלמידים לחזור אל התרשים שבתחילת הפרק ולשבץ בו את שלושת בעלי החיים שבטבלה ( יש לשים לב לאיזו סביבה להכניס כל אחד . ( שואלים ( שאלת יישום : ( מדוע בני האדם נעזרים ב " פטנטים " של העקרבן או של הסביבונית כשהם רוצים להיכנס למים , ולא באמצעי שהדג משתמש בו לקליטת החמצן הדרוש לו לנשימה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר