עמוד:25

התאמות מיוחדות לנשימה במים קריאת הטקסט הסביבונית במליאה מסכמים את נושא הנשימה של הדג . שואלים : אם נרצה לראות את הדגים בים , כיצד נעשה זאת ? ( תשובה אפשרית : אנחנו יכולים לצלול עם בלון חמצן או לשחות עם מסכה ושנורקל - תלוי באיזה עומק הדגים ) התלמידים קוראים על הסביבונית בטקסט " התאמות מיוחדות לנשימה במים , " כדי להבין ממי למדנו את ה " פטנטים " שאנחנו משתמשים בהם . במליאה קוראים את המשפט הראשון בקטע : " הסביבונית היא חיפושית ( ממחלקת החרקים , ( החיה בנחלים ובמקווי מים , בעיקר בצפון הארץ . " מסבירים שזהו מבנה מקובל של הגדרה . הגדרות נמצאות בדרך כלל במילון . שואלים : היכן קראנו קודם הגדרה , בתחילת הפרק ? ( מפנים את התלמידים אל ההגדרה של סביבת חיים בקטע הראשון בפרק ) מבקשים מהתלמידים לציין דוגמות להגדרות של בעלי חיים אחרים בעזרת מילון . לדוגמה : פיל , שם , 'ז בעל חיים גדול וכבד בעל עור עבה , חדק ארוך וגמיש , אוזניים רחבות וזוג שנהבים ארוכים . דולפין , שם , 'ז יונק גדול החי בים בלהקות גדולות וניזון בעיקר מדגים . ( מתוך מילון רב-מילים המקוון . © כל הזכויות שמורות למלינגו . ( בעקבות קריאת הפיסקה כולה , שואלים : - מהו אזור המחיה של הסביבונית ? האם היא חיה רק במים ? הביאו עדויות מן הקטע . - מאין קולטת הסביבונית את החמצן כאשר היא צוללת ? במה שונה הנשימה של הסביבונית לנשימתם של הדגים ? - בקטע מדובר על " פטנט . " למה הכוונה ? מדוע המילה " פטנט " מופיעה בתוך מירכאות ? - הציעו שם ל " פטנט " של הסביבונית . - באיזה אופן בני האדם מחקים את הסביבונית ? ( רמז : חזרו אל האיור בעמ' ( 17

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר