עמוד:21

תצפית - טקסט מפעיל ספרי לימוד במדעים מבוססים על שילוב של קטעי מידע עם ניסויים ותצפיות , שיש בהם הוראות . ההוראות כתובות במשפטים קצרים , כל משפט מורה על צעד ( שלב ) בתהליך הביצוע . כל הוראה מתחילה במילת הוראה בלשון ציווי . הקריאה של טקסט מפעיל מכוונת מטרה - יש לבצע פעולה קונקרטית בעקבות הקריאה . לכן נדרשות מהקורא קריאה מדוקדקת ותשומת לב לפרטים . הטקסט אינו רציף והקישוריות בו סמויה . אין עודפות שיכולה להקל על הקריאה . כמו כן , יכולים להיות בטקסט פערים המבוססים על ההנחה שלקורא יש ניסיון קודם בעריכת תצפית וידע עולם בנושא ( למשל : התלמיד יודע מהו שעון עצר . ( טקסט ההוראות הנו טקסט תלוי הקשר , המתמקד בנמענים שלו ופונה אליהם ישירות . בהתמקדות זו הכותב מביא בחשבון את ידע העולם של הנמענים , את הכישורים הנדרשים לביצוע ואת ההקשר שבו הטקסט נקרא - פעילות בכיתה , בתיווך המורה . לטקסט של תצפית יש מבנה המאפיין אותו : מטרת התצפית , הכלים והחומרים הנדרשים , הוראות הפעולה , רישום הממצאים או הנתונים , דיון בתוצאות והסקת המסקנות . כדי לאסוף ממצאים חשוב לבצע את ההוראות על פי סדרן . חלק מן הסעיפים ( מטרת התצפית , הכלים והחומרים הנדרשים , דרך הצגת התוצאות ) יש לקרוא לפני עריכת התצפית , וחלק ( המסקנות ) יש לקרוא אחריה . חשוב להסביר לתלמידים את החלוקה הנ " ל , ובעיקר את ההבדל בין תוצאות למסקנות ( דוגמה בהמשך . ( עוד קריאה על טקסט מפעיל - ראו בדגם ההוראה " יוצאים להעיף עפיפונים " באוגדן לכיתה ד . פעילות בזוגות מחלקים את הפעילויות בטקסט התצפית לשלושה שלבים : לפני עריכת התצפית התצפית לאחר התצפית מסבירים ומדגימים את ההבדל שבין תוצאות ( לדוגמה : מספר הפעמים בדקה שהדג נושם נע בין x y-ל במדידות השונות ) למסקנות ( מה שלמדנו מן התוצאות . לדוגמה : מספר הפעמים בדקה שהדג נושם אינו קבוע והוא מושפע מגורמים שונים . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר