עמוד:9

סביבות חיים של בעלי חיים סביבות חיים של בעלי חיים והתאמתם של בעלי החיים לסביבתם הם חלק מנושא כללי הנלמד בכיתה ד במדע וטכנולוגיה : עולם היצורים החיים , יצורים חיים מותאמים לסביבתם . מומלץ לתכנן מראש ולתאם עם מורי מדע וטכנולוגיה את מהלך ההוראה-למידה של יחידה זו . במידת האפשר אף מומלץ לקיים את השיעורים במשותף . כך תיחשף המורה למדעים לדרכי ההוראה בחינוך לשוני ולחשיבות של הכשירות האוריינית ללימוד תחום הדעת . קריאת הטקסט הערה דידקטית : הקריאה של הטקסט הלימודי חייבת להיות מכוונת לאיתור מידע מסוים . זאת קריאה לצורך למידה , שמטרתה לזכור את המידע החדש ולקשרו למה שכבר ידוע . אפשר לחולל את סוג הקריאה המתאים באמצעות שאילת שאלות או באמצעות הכוונה מדויקת לאיתור פריטי מידע . במטלה הזאת נדרשת קריאה מרפרפת , שמטרתה לאתר את המידע המבוקש . חשוב שהתלמידים יהיו מודעים לכך , ועל כן , אם הנושא לא הוזכר כבר בעבר , על המורה לציין במפורש שיש לרפרף מעל הטקסט כדי לאתר את המבוקש . האיתור מתבצע על ידי תשומת לב למילים או למשפטים מסוימים כמו למשל סביבת חיים , לתמונות ולאיורים . קוראים ביחד את הכותרת של הקטע . שואלים : האם אפשר להבין מן הכותרת מהן סביבות חיים של בעלי החיים ? ( אי אפשר ) קוראים את הקטע כדי לקבל מידע נוסף , שיסביר לנו את הכותרת שקראנו . הפיסקה הראשונה מנוסחת בהכללה , ורוב הטקסטים הנוספים ביחידה מפרטים ומדגימים אותה . הפיסקה בנויה במבנה השכיח בספרי לימוד ובטקסטים מידעיים : במשפט הראשון כתוב היגד על : " כל בעלי החיים מתקיימים בסביבות החיים המתאימות להם . " במשפט השני כתובה הגדרה של המונח המרכזי בפסקה : " סביבת חיים היא . " ... בהמשך הפיסקה מפורטים ומודגמים שני מושגים מרכזיים : התאמות במבנה הגוף , התאמות בהתנהגות . בספרי לימוד התלמידים פוגשים הגדרות של מונחים רבים , רובם בתחום הדעת שהספר עוסק בו . הגדרה , לפי מילון רב-מילים , היא : " תיאור או פירוט המשמעות של מילה או של ביטוי ; מילה או קבוצת מילים המגדירות משהו , הקובעות את מהותו , טיבו , סוגו , תכונותיו העיקריות . " 'וכד בדרך כלל נמצא הגדרות במילון או בלקסיקון . מטרת הפעילות היא להפגיש את התלמידים עם מבנה של משפט המגדיר את המונח " סביבת חיים " ( מתחום המדעים ) ועם הסבר של המונח " הגדרה " ( מתחום החינוך הלשוני . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר