עמוד:5

תיאור היחידה על פי תכנית הלימודים בחינוך לשוני ( עמ' , ( 25 טקסט מידעי-לימודי שואף להצטייר כאובייקטיבי וכנטול פניות . הכתיבה המידעית מתאפיינת ברשמיות , בריחוק ובכלליות . אופן כתיבה זה מאפיין מידע על עובדות חיים , על חוקים , . 'וכו היחידה מתמקדת בנושא אחד מתוך תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה : התאמת בעלי חיים לסביבתם . היחידה מציגה טקסטים משלושה ספרי לימוד : במבט חדש - מדע וטכנולוגיה , כיתה , 'ד אוניברסיטת ת " א , המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי , . 2007 מסע מדע ד , הוצאת כנרת , . 2008 מדע בעידן טכנולוגי - חלק רביעי , הוצאת רכס , . 2007 כמקובל בספרי לימוד בתחום המדעים , היחידה משלבת טקסטים מידעיים וטקסטים מפעילים ( למשל תצפית . ( מאפייני תוכן הטקסטים עוסקים בהתאמות של בעלי החיים לסביבת החיים שלהם . הטקסט הראשון כללי יותר מהאחרים , ותחילתו בהגדרת המושג " סביבת חיים . " בהמשך מפורטות דוגמאות של התאמות מבניות לסביבה מסוימת . מאפייני מבנה טקסט רב-ייצוגי , המשלב קטעי מידע מילוליים ומידע חזותי , כמו צילומים , איורים ואיקונים . טקסט דחוס בעובדות רבות . טקסט מגדיר , מסביר , מפרט ומציג קשרים בין העובדות והתופעות . מאפייני לשון תיאורים רבים מנוסחים בזמן הווה , לציון פעולות שגרתיות , שנעשות בדרך כלל ( למשל : " בעלי החיים קולטים חמצן בנשימה . (" בטקסט מופיעים צירופים שמניים , כמו " התאמות לסביבה , " " שמירה על צאצאים " וביניהם צירופי סמיכות רבים ( למשל : " סביבות חיים , " " צורכי קיום . (" בצירופים אלו אין פועל , שיכול להקל על ההבנה . הם מאפיינים שפה מדעית , מופשטת . כמו כן , בטקסט מופיעים הרבה שמות פעולה ( למשל : " מדידה , " " התנהגות , " " התאמה . (" מודעות לתופעות הלשוניות הללו , העלולות להקשות על הקריאה , חשובה כדי לסייע לתלמידים להבין את תוכן הטקסט ( אפשר להמיר צירופים כאלה במשפטים פועליים . לדוגמה : במקום " מציאת מסתור ושמירה על צאצאים " ניתן לומר " בעל החיים מוצא מסתור ושומר על הצאצאים שלו . (" בטקסט מופיעים שמות עצם ביחיד כשמות עצם גנריים ( למשל : " הדג נושם במים . ("

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר