עמוד:3

מבוא יחידת הלימוד " התאמת בעלי חיים לסביבתם " מיועדת להוראה במסגרת שיעורי החינוך הלשוני בכיתות ד . מטרת היחידה אינה ללמד מיומנויות מתחום הלימוד של מדע וטכנולוגיה או עקרונות של חשיבה מדעית , אלא להדגים כיצד יש לעסוק בטקסטים מספרי לימוד ( בתחום מדע וטכנולוגיה ) במסגרת שיעורי החינוך הלשוני . יחד עם זאת , המורים המלמדים מדע וטכנולוגיה יוכלו ללמוד מתוך היחידה על מקומה של השפה כאמצעי חשוב בלימוד התכנים בתחום ההוראה שלהם . הטקסטים הלימודיים מציגים מידע ממקורות שונים , ומטרתם להקל את הגישה לתכנים בתחומי הדעת ולמקד את הנושאים לפי הנדרש בתכנית הלימודים . טקסט מידעי בספרי הלימוד מתאפיין בכמה רכיבים מבארים ומנחים : לצד המידע החדש מובאים הסברים הרומזים לקוראים כיצד לזהות את המידע החשוב , כיצד להבין אותו וכיצד לזכור אותו . הסברים אלה מופיעים בטקסט באמצעות הקדמה , כותרות , תת-כותרות וסיכומים , ואם יש אפשרות - גם באמצעים גרפיים ובצילומים . לעתים הטקסט מכיל יסודות סיפוריים שתפקידם להחיות את המידע , " לצייר " אותו , להבהירו ולקרבו אל הקוראים הצעירים . מאפיינים אלה הופכים את ההתמודדות עם הטקסטים בספרי הלימוד לאתגר , ועל כן יש חשיבות רבה להוראה מפורשת של אסטרטגיות הבנה ועיבוד . אחת הגישות המקשרות בין המחקר על הבנת הנקרא ובין הלמידה בתחומי הדעת השונים בבית הספר מדגישה את העמקת ההבנה ( השימוש באסטרטגיות להפקת משמעות מטקסטים ) בתחום הדעת עצמו כאסטרטגיה להבנת הנקרא . כשמבינים את העקרונות , את התהליכים ואת המוסכמות שמאפיינים את תחום הדעת , קל יותר לקרוא ולהבין טקסט העוסק באותו התחום . לפי גישה זו יש ללמד אסטרטגיות של הבנת הנקרא תוך כדי קריאה בטקסט העוסק בתחום הידע שרוצים ללמוד . רומנס וויטל מצאו , שהוראה מעמיקה של נושאים בתחום המדעים בשילוב הוראת הקריאה והלשון הייתה יעילה יותר מההוראה המסורתית של שיפור הבנת הנקרא , כפי שנמדדה במבחני הנורמה הארציים בארה " ב . החוקרים מציעים לפתח אסטרטגיה של הבנת הנקרא באמצעות גישה אל הידע וארגונו . לשם כך יש לפתח שלוש אסטרטגיות ביניים : עיבוד הטקסט , מיפוי מושגים וכתיבת Edited by Daniel S . McNamara , Lawrence Erlbaum Associates , Inc . Comprehension Strategies in Reading Comprehension Strategies , Framwork for Unifying Content-Area Reading Comprehension and Reading Vitale , Michael R . and Romance , Nancy R . ) 2007 ( . A Knowledge-Based

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר