עמוד:22

בקבוצות קוראים יחד את הפסוקים א-ח . משוחחים על תוכן הפסוקים . דנים בשאלה : איך נבחרו 300 הלוחמים ומדוע נבחרו דווקא הם ? קוראים שלושה פירושים שונים לפסוק ה' המתאר את מהלך בחירת הלוחמים ( בעמוד - 24 דף מתוך מקראות גדולות אשר בו הקטע מן המקרא וסביבו מופיעים הפירושים השונים . רצוי להראות לתלמידים איך זה נראה במקראות הגדולות : ( פסוק ה' " ויורד את-העם אל-המים ויאמר יהוה אל-גדעון כל אשר-ילק בלשונו מןהמים כאשר ילק הכלב תציג אותו לבד וכל אשר-יכרע על-ברכיו לשתות " - פירוש רלב " ג : ... " והנה לזאת הסיבה , גם כן לא רצה ה' שיישארו עמו זולתי המלקקים בידם אל פיהם , כי זה מורה על חריצות וגבורה . ואולם אשר כרעו על ברכיהם לשתות , הם עצלים , ורצה שישובו לביתם - " . פירושו של הרלב " ג בלשון ימינו : הלוחמים אשר התכופפו וכרעו על ברכיהם לא התאמצו , ולכן הם עצלנים ומוטב שישובו לביתם . - פירוש רש " י ( רבי שלמה יצחקי : ( " תציג אותו לבד חוץ מסיעתך , כי הם לא ילכו עמך , שכך הם למודים לכרוע לפני עבודת גלולים - " . פירושו של רש " י בלשון ימינו : הלוחמים שכרעו על ברכיהם עשו כך בשל ההרגל שלהם לכרוע ברך , להשתחוות בפני אלילים . הם אינם מאמינים באלוהים , ולכן מוטב שיחזרו לביתם . - פירוש מצודת דויד : המלקקים - בחר במלקקים ומאס בכורעים , לפי שהכורעים הורגלו לכרוע להעבודה זרה ולא כן המלקקים . - פירוש מצודת דוד בלשון ימינו : אלוהים אינו מעוניין באלו שרגילים לכרוע ברך כשהם מתפללים לאלילים . דנים בקבוצה בפירושים השונים ומשווים ביניהם . דנים בקבוצה בשאלה : מדוע מסתפק גדעון 300-ב לוחמים בלבד על פי הכתוב בפרק ז ? ( אלוהים אינו רוצה שעם ישראל יוכל לחשוב שניצח את מדיין בכוחו הוא , ולא בכוח האל ( . תוך כדי הקריאה והדיון נעזרים במהלכים שנלמדו בפרק ו : מבררים פירוש של מילים וביטויים מציינים מי הן הדמויות המופיעות מזהים פעלים משייכים בין פעלים לדמויות מפרקים כינויים חבורים מזהים אזכורים קוראים בקול בחמ " ד - יהיה עיסוק בפן האמוני של הפרשייה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר