עמוד:18

ניבים וביטויים הקריאה במקרא מפגישה את התלמידים עם שימושים ייחודיים בלשון על רבדיה ההיסטוריים . קריאה ומתן הסבר לפירוש של ביטוי אין בהם די כדי לנכס את הביטוי ולהופכו לשגור בפי התלמידים . לפיכך מומלץ ליזום פעולות שבהן התלמידים משננים ביטויים כדי להופכם לחלק מהמאגר התרבותי האישי שלהם ( על פי תכנית הלימודים בחינוך לשוני . ( לשם ניכוס של ביטוי ייעשה בירור של משמעותו , הקשרו במקרא והקשרו לטקסטים ספרותיים או אחרים . בהמשך נטפל בכמה ביטויים : " גיבור החיל " ( פסוק י " ב , ( " אם נא מצאתי חן בעיניך " ( פסוק י " ז . ( צורת הבקשה : " אם נא מצאתי חן בעיניך " מופיעה במקרא כמה פעמים , והיא מבטאת צורת פנייה לאדם בכיר או לאלוהים , לדוגמה : " אם נא מצאתי חן בעיניך אל-נא תעבר מעל עבדך " ( בראשית י " ח , ג ) " אם נא מצאתי חן בעיניך ולקחת מנחתי מידי " ( בראשית ל " ג , י ) בזוגות מסבירים : בפסוקים י " ב ו-י " ז מופיעות שתי צורות פנייה , שהיו נהוגות בימי המקרא . מוצאים את הביטוי ששימש כברכה בתחילת מפגש בין אנשים ( פסוק י " ב . ( מעתיקים את הביטוי למחברת , כותבים לידו ברכה בעלת משמעות דומה בלשון ימינו . מוצאים את הביטוי ששימש את גדעון לשם פנייה של בקשה ( פסוק י " ז . ( קוראים את אותו הביטוי במקומות נוספים בתורה ( בראשית י " ח , ג ; בראשית ל " ג , י ) מעתיקים את הביטוי למחברת , כותבים לידו פנייה בעלת משמעות דומה בלשון ימינו . במליאה התלמידים מסבירים את משמעות שני הביטויים ומציעים את החלופות בלשון ימינו . זמנים במקרא בעברית בת זמננו יש שלושה זמנים לפועל : עתיד , הווה , עבר . לכל זמן הצורה שלו . בלשון המקרא זמנים אלה קיימים , אבל יש גם צורות של פועל בצירוף ו ההיפוך . בצורות אלה מתהפכת המשמעות של זמן הפועל . כאשר מתואר במקרא אירוע שהתרחש בעבר או שצפוי להתרחש בעתיד , התיאור מתחיל בדרך כלל בפועל אחד שזמנו תואם את זמן הסיפור , והוא ממשיך בפעלים נוספים שזמנם מהופך . לפעלים הללו מקדימים את האות ו , שלה שני תפקידים : היא משמשת כמו ו חיבור לשם המשך הסיפור , והיא מציינת היפוך זמנים מעבר לעתיד או להיפך . ( עפ " י : " השפה העברית היסטוריה של העברית " באתר http : // www . safa-ivrit . org / history / vav . php (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר