עמוד:14

גדעון חבט את החיטים בגת כדי שמדיין לא יחמסו , ישדדו את התבואה . בגת דורכים על הענבים כחלק מתהליך ייצור היין . הגת היא בור החצוב בסלע . את החיטה חובטים כדי להפריד בין המוץ , הקליפה הקשה של הגרעין , לבין הגרעין המשמש לאכילה . פעולה זו נעשית במקום גלוי לעין , בשדה . בקבוצות מתבוננים בתמונות של גת ושל חיבוט חטים ( מקלידים בשדה החיפוש Google-ב תמונות ) http : // www . google . co . il / imghp ? hl = iw & tab = wi מבררים : איך כתוב בקטע 'להחביא' ממדיין ? ") להניס מפני מדיין (" דנים : מה מיוחד במעשה של גדעון ? מדוע הוא חובט את החטים בגת ? שואלים : למה גדעון צריך להחביא את החטים ? אין פה תשובה , אבל ... בואו ניזכר בפרק הקודם . מה מסופר שם על מדיין ? מה הם עשו לישראל ? מוצאים פסוק מן הקטע הקודם המתקשר למעשהו של גדעון . ( פסוק ב' : " ותעז יד-מדין על-י ff ראל מפני מדין ע ff ו להם בני י ff ראל את-המנהרות אשר בהרים ואת-המערות ואת-המצדות (" . הילדים מסבירים את הקשר . השליחות של גדעון - ביסוס התכנים הרלוונטיות של סיפור גדעון לימינו היא בבירור שעושה אדם לגבי מידת התאמתו לתפקיד מסוים וההסכמה שלו ( או אי ההסכמה ) ליטול על עצמו את התפקיד בהתאם לבירור הזה . במליאה התלמידים קוראים את הפסוקים י " ב-י " ד . שואלים : המלאך מברך את גדעון לשלום , וגדעון משיב לו באופן שונה ( הוא שואל שאלות . ( מהן השאלות ? האם גדעון מחכה לתשובות ? בעצם , גדעון מביע כאן טענה . מהי הטענה ? כלפי מי היא מובעת ? מבררים על מה משוחחים גדעון והמלאך . משוחחים על אופי השיחה המתקיימת 'בגובה העיניים' בין גדעון למלאך . 'ה גדעון שואל , מקשה , מתווכח , והמלאך עונה ( לכן המילה 'ויאמר' מופיעה פעמים רבות . ( שואלים : האם גדעון הבין שזה מלאך ? 'ה איך יודעים ? האם הוא פחד ממנו ? איך יודעים ? מה הוא שואל את המלאך ? האם זה מראה על אמונה ? 'ה-ב

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר