עמוד:10

בעקבות קריאת הטקסט בירור התוכן באמצעות זיהוי המשתתפים וזיהוי הפעלים הערה דידקטית : לאחר הקריאה הראשונה בטקסט אנו מציעים כמה דרכים העשויות לתרום להבנה . ראשית המהלך ייערך במליאה כדגם על פסוקים א-ב , ולאחר מכן התלמידים יערכו בזוגות מהלך דומה בפסוקים הבאים . וזה המהלך : עורכים רשימה של שמות העמים המופיעים בקטע הנקרא . פעולה זו מסייעת לתלמידים לברר לעצמם על מי מסופר בטקסט . מוצאים את הפעלים בקטע הנקרא . פעולה זו מסייעת לתלמידים להבין מה עשו הדמויות / העמים בטקסט . מאפיינים את הפעלים ( יחיד-רבים , זכר-נקבה ) ומקשרים אותם אל השמות בטקסט . הסבת תשומת הלב למין ולמספר יכולה לעזור לתלמידים במתן משמעות למשפטים בטקסט . מתארים בעל פה את המצב בארץ . תיאור זה יבהיר את הבנת התלמידים . במליאה התלמידים קוראים שוב את הפסוקים א-ב , קריאה לשם איתור מידע . התלמידים מזהים את שמות העמים . מבקשים מן התלמידים לזהות פעלים בפסוקים . עורכים רשימה של הפעלים ( ויעשו , ויתנם , ותעז , עשו . ( משייכים את הפעלים למשתתפים . שואלים : למי מתכוונים בפועל " ויעשו ?" ( בני ישראל ) מה עשה ויתנם' ) ? 'ה ביד . ( ' ... צובעים את השמות בצבע אחד ואת הפעלים בצבע אחר : ויעשו הרע - בני ישראל ויתנם ביד מדין - ה' ותעז - יד מדין עשו מנהרות מערות ומצודות - בני ישראל בירור התוכן על ידי בירור משמעות של מילים בזוגות קוראים את הפסוקים ג-ה . מבררים את משמעות המילים : מחיה , מקניהם . שואלים : על מי מסופר בפסוקים ? ( מדיין , עמלק ובני קדם ) או שואלים : מה עושים מדיין , עמלק ובני קדם ? מה עושים בני ישראל ? מאתרים פעלים ומשייכים אותם למשתתפים בפסוקים ג-ה ( בדומה לפעולה במליאה : ( זרע - ישראל עלה , עלו עליו , ויחנו , וישחיתו , ולא ישאירו , יעלו , ובאו , ויבואו - מדיין , עמלק , בני קדם שואלים את התלמידים מדוע יש הרבה פעלים הקשורים לאויבים ורק פועל יחיד שקשור לישראל .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר