עמוד:259

ג . "הזהו ~; אדם " ? T T בחרנו לסיים יחידת לימוד זו בקטעים אחדים מתוך ספרו של פרימו לוי הזהו אדם ! ובשירו של דן פגיס עדות . פרימו לוי ודן פגיס מבררים את משמעות המושג "צלם אלוהים" ו"צלם אנוש" בעקבות השואה . ניצולי השואה וחוקריה ניצבים אלמים , במאמציהם הנואשים להעביר לדורות הבאים את אימתה של אותה תקופה ואת לקחיה עבורנו . פרימו לוי , כימאי יליד טורינו שבאיטליה ( 1987-1919 ) ששרד מן התופת , זעזע קוראים רבים בעולם כולו ביצירתו האנושית והמרגשת . בספרו הזהו אדם ? הוא מתאר את חוויותיו הקשות במשך שנתיים במחנה המוות אושוויץ , בהיותו בן עשרים וחמש . ( 1944 ) מלא במובן של הדורות הבאים שהיו יכולים להיוולד ממנו , ועולם מלא גם במובן זה שכל אדם הוא "עולם שלם" בפני עצמו . מכך שהאדם נברא יחידי , לומדת המשנה לא רק על הערך של חיי אדם , אלא גם על השוויון בין כל בני האדם ( כולם צאצאים של אותו אב ) ? על הדמיון בינו לבין האל ( שניהם יחידים ) ; ועל ייחודיותו של כל פרט ופרט . אף על פי שכל בני האדם נבראו בחותמו של אדם הראשון , כל אחד שונה מחברו . עד כדי כך שכל אחד מהם חייב לומר ובשבילי נברא העולם . " כל אדם ראוי ליחס של כבוד כאילו הוא יחיד בעולם ותכלית העולם . ראייה זו מגדירה את זכויותיו הבסיסיות של האדם , אך גם את חובותיו ואחריותו כלפי סביבתו . תפיסה זו היטיב לנסח הרב י"ד סולובייצ'יק , אחד מגדולי ההוגים היהודיים בדורנו , בעקבות דברי חז"ל במשנה : " מכאן שאי אפשר למלא מקומו של אדס , של כל אדם שהלך לעולמו . אין אנו אומרים : הלך סנדלר — יבוא ארור במקומו ; הלך רו — 0 " יבוא אחר במקומו ; יבוא פקיר אחר במקום פקיד שהלך ; זבן אחר במקום זבן שהלך . מפני שהאדם , כל אדם , אין לו תמורה . הוא אינו אחדי שאפשר למלא מקומו באחד אחר , אלא 'יחידי שיש בו משהו המיוחד אך ורק לו , ולא לשום אדם אחר ... הוא עולם מלא , מפני שאין לו תמורה , ובאבידתו יאבד העולם המיוחד שהוא מייצג " . הרב יוסף דנ סולובייצייק , על התשובה , עמי . 247-246 אדם הראשון , בעיני המשנה , הוא אב טיפוס לכל אדס בעתיד . כולם — בני אדם . מסיפור הבריאה עולים ערכי קדושת חיי אדם , שוויון בין בני אדס וכבוד האדם - כל אלו הם ערכים הומניים בסיסיים , שחברה אנושית מתוקנת מיוסדת עליהם .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר