|
עמוד:233
ב . העיקרון השני הנוגע לענ"ננו הוא , שאין האדם בעלים על גופו כדי להזיק לעצמו . עיקרון זה הוא הבסיס להלכה , שאסור לאדם לחבול בעצמו . יתר על כן , לא מועילה גם רשותו לחברו להכותו , [ ... ] ואם נכון דין ועקרון זה בהכאת גרידא , על אחת כמה וכמה שנכון לגבי הריגה ונטילת נשמה . [ ... ] באופן דומה מסביר הרדבי'ז את ההלכה , שאין הורגים ואין מלקים אדם על פי הודאת עצמו " , לפי שאין נפשו של אדם קניינו אלא קניין הקב"ה , שנאמר ( יחזקאל י " ח , ד ) הנפשות לי הנה , הלכך לא תועיל הודאתו בדבר שאיננו שלו . " ואמנם אחד מגדולי הפוסקים האחרונים אכן משתמש בהנמקה זו של הרדבי'ז לאסור את ההמתה מתוך רחמים גם כשסובל "סורים קשים . והנה על סמך עיקרון זה מובן גם האיסור החמור של איבוד עצמו לדעת — שהרי אין האדם בעלים על גופו כדי ליטול את חייו . גופו של האדם נמסר לו כפיקדון לצורך מילוי משימות מוגדרות על ידי מצוות התורה והמוסר , אך אין לו זכות לפגוע בפיקדון זה בצורה כלשהי . * [ -1 ג . העיקרון השלישי נוגע להגדרת תפקידו של הרופא . לפי השקפת התורה הרופא הוא שליח של הקב"ה כדי לרפא את החולה , אך אין לו כל מינוי ולא רשות להשתמש בידיעותיו הרפואיות כדי לקצר חיים ולסלקם . העושה כך — למעשה מועל בשליחותו ופועל במישור שאיננו בתחומי סמכויותיו . הרופא מצווה וחייב להביא חיים יפים לאדם ולא מיתה יפה . יתר על כן , ניתן לומר שכל עניין האותנזיה ( המתת חסד ) הופנה אל הרופאים כנראה רק בגלל השכיחות שכה נתקלים הרופאים בבעיה זו . ברם , למעשה נוגעת היא לכל אדם וניתן להביא דוגמאות רבות , שבהם תתעורר הבעיה — ולאו דוקא אצל הרופא . כגון צמא ההולך במדבר ואין לו מים — האם להורגו מתוך חמלה ? או תינוק שנולד עם מומים קשים ופיגור שכלי והאם האוהבת הורגת אותו מתוך חמלה ( מעשים שקרו לאחרונה בעקבות אסון התלידומיד ) וכיוצא כאלה . ד . העיקרון הרביעי נוגע לקבילות השיקולים וההכרעות הרפואיות ולמידת נאמנות הרופא והרפואה בכלל , ובענ"ן כה חיוני כעצם החיים — בפרס [ ... ] האם אין כל אפשרות לטעות באבחנה ובפרוגנוזה , שנקבעה ביחס לחולה מסוים ? האם יחד עם זאת מצינו בהלכה דיונים ביחס למצבים יוצא' דופן שלנים , שבהם לא נחשב האיבוד העצמי לדעת כעבירה . הנה בתנ"ך מצינו ארבעה אישים שהתאבדו לדעת . כיחס לאחד מהם — שאול מלך ישראל — מצינו ספרות הלכתית ורעיונית נרחבת הדנה במעשיו . רובם מצדיקים אותו , ומיעוטם מגנים את פעולתו . לדעות אלו ( המצדיקים את שאול , ( כאשר קיימים ייסורים קשים , אין לכאורה איסור באיבוד עצמי לדעת [ ... ] רעה זו עוררה פולמוס הלכתי בין האחרונים , אם לקבלה להלכה או לא . [ ... ] יחד עם זאת , נראה בכל זאת שלפי ההלכה קיימים מצבים קשים וקיצוניים . ברם , כאופן עקרוני ורעיוני אסורה ההתאבדות באיסור חמור . [ ... ]
|
|