עמוד:222

ד . לבדו ימות האדם המקרים שבהם דנו , העלו את השאלה אם יש ערך לחייו של אדם פגוע מוח או צמח , ואם מוצדק להאריך חייו של חולה סופני בניגוד לרצונו . השאלה העקרונית שעלתה מן המקרים שנידונו לעיל היא — האם ניתן להגדיר מהם החיים שראוי לחיותם ? המסקנות מדיון בשאלות אלה יכולות להיות מרחיקות לכת . המקרה הבא הוא דוגמה : הסיפור שלפנינו התרחש בארצם של הלפלנדים ( הלפים , ( בני עם קטן החי בצפון נורווגיה . עם זה מנותק מן העולם , חי בתנאים קשים של קור ובעיות הישרדות , והוא יצר לעצמו תרבות שונה מתרבותנו . הקטע לקוח מספרו של דייוד הוארתי , לבדו ימות האדם , המבוסס על סיפור אמיתי . בספר מתוארים קורותיו של יאן — חייל שנפצע קשה ברגלו , בזמן מלחמת העולם השנייה , באזור שבו חיים הלפלנדים . לחבריו של יאן לא נותרה ברירה , אלא לבקש את סיועם של הלפלנדים בחילוצו . הם מכירים יפה את האזור ויוכלו לעבור את הגבולות בלי לעורר את חשדם של הגרמנים , שכן הלפלנדיס לא היו מעורבים כלל במלחמה . אולם נתעוררה בעיה - כיצד לשכנע את הלפלנדים לסייע בחילוצו של יאן ? אחת מתוצאותיו של מצב מיוחד זה הייתה היעדר התעניינות מוחלס מצד הלפלנדים במאורעות המלחמה . אפשר שאיש מהם לא ידע מאומה על עצם המלחמה ומטרותיה . לא היה אפוא כל סעם לפנות אליהם בנימוקים של פ 0 ריו 0 יות ( נאמנות למולדת ) או אידיאולוגיה . הם לא 11 * 1 קבורים אף באחת מן הארצות הסקנדינוויות , ועל כן ברי ( ברור ) היה שלא י 0 ו אוזן קשבת לדברי תעמולה מדינית . כן לא יעזרו ליאן מתוך רגשות אנושיים עמוקים , כי מסבעם אין ח" אנוש נחשבים בעיניהם . אילו לקה לפלנד ברגליו , כיאן , היה יורע כי הנו ככלי אין חפץ בו , והיה מצפה שמשפחתו תסשנו למוות . אף על פי כן , אם יעלה בידי הארגון לשדל את הלפלנדים שיביא ! את יאן אל הגבול , יצליחו הללו בכך יותר מכל חבורה נורווגית . מתוך . דיויד האוורת / לבדו ימות הא 7 ס , הוצאת עם עובד , , 1958 עמי . 124 Y ש אלות . 1 מדוע , לדעתכם , מהגיס הלפלנדים לנטוש למתת אדם פצוע קשה ברגלו ? כיצד ניתן להכין , ואולי אף להצדיק , את התנהגותם ! . 2 לאור הקטע שקראתם — מהו הדבר המקנה ערך לחיי אדם אצל הלפלנדים ? . 3 מה דעתכם , האם יש חשש שחברה שתתיר המתות חסד בחולים סופניים עלולה גם היא לנהוג כמו הלפלנדים בטיפולם בפצוע שמסוגל להחלים ? נמקו היטב .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר