עמוד:198

ב . על "טעם החיים" בפילוסופיה הקיומית המודרנית השאלה על טיבם של "החיים הראויים לחיותם" ממשיכה להעסיק פילוסופים רבים עד היום . דווקא כיום , כאשר ערכים דתיים וחברתיים מאבדים מכוחם , וכאשר אידיאולוגיות ותפיסות עולם שלמות קורסות — דווקא אז ניצב האדם יותר מתמיד מול השאלה י האם יש משמעות לחייו , האם יש עדיין משהו שלמענו ראוי לו לחיות ואולי אף למותי אחת השיטות המרכזיות והמשפיעות ביותר כיום בפילוסופיה היא האקזיסטנציאליזם , הגות הקיום ( על האקזיסטנציאליזם — ראו בפרק ד' עמ' . ( 134 בהגות זו נמצא קיומו של האדם במרכז , על שלל בעיותיו הממשיות , היום יומיות . הגות זו הרבתה להתמודד עם שאלת "טעם החיים" של האדם . ש אלות . 1 לאחר שקראתם כעיון את שני הקטעים מדברי סוקרטס , ערכו רשימה של הטיעונים שמעלה סוקרטס כנגד הפעולות הבאותא . ניסיונות להתחמק מעונש המוות בדרכים שונות ( בנאומו במשפט , לאחר שנידון למוות . ( ב . בריחה מן הכלא ( בשיחתו עם קריטון . ( נסו למיין את הטי עונים לפי קריטריונים שונים ( טיעונים מוסריים , מעשיים ואחרים . 2 . ( סוקרטס מבחין לכל אורך דבריו בין שתי צורות חיים , שהאחת ראויה , והאחרת מגונה . אפיינו כל אחת מצורות חיים אלה , ונסו להסביר , על פי סוקרטס , מדוע רק אחת מהן היא "חיים שראויים לחיותם . 3 . " סוקרטס דגל בתפיסה ש לפיה העיקר אינו החיים כשלעצמם אלא "החיים הטובים . " א . מהי לדעתכם משמעותו של המושג "החיים הטובים" על פי סוקרטס ? במה שונים "חיים טובים" מחיים סתם ? במה שונה השימוש במושג " חיים טובים" על ידי סוקרטס ממשמעות הביטוי בימינו ? ב . מה דעתכם על עמדתו של סוקרטס בעניין 'החיים הטלניס , ' האס היא מקו בלת עליכם ? A כיצר יכול סיפורו של סוקרטס להתקשר לנושא " מסירות הנפש" בהלכה היהודית ? האם אפשר למצו א בי ניהם הקבלה מסוימת ? הסבירו היטב .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר