עמוד:186

א . במה שונה הדרך שבה מסביר רי ישמעאל את הפסוקים שהוא מביא , מן הדרך שבה הם התפרשו בהלכה שהתקבלה למעשה . ב . האם מבטא רי ישמעאל סולם ערכים שונה משל החכמים , שרעתם התקבלה להלכה ? הסבירו וחוו דעתכם על כך . . 10 המושג קידוש השם אינו מופיע בהלכה רק בהקשר של מי תה על קידוש השם . קראו , למשל , את דבריו הבאים של רמב"ם ו ej' 1 דברים ארורים שהם בכלל חילול השם , והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות ; דברים שהבריות מרננים אחריו ( מדברים בגנותו ) בשבילם , ואף על פ 1 שאינם עברות — הרי זה חלל את השם , כגון : שלקח ( קנה ) ואינו נותן דמי המקרו לאלתר [ ... ] או שדיבורו עם הבריות אינו ננחת ואינו מקבלם בסבר פנים יפות , אלא בעל / 100 / 7 וכעס וכיוצא בדברים האלה . הכל לפי גדלו של חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין . וכן אם דקדק החכם על עצמו והיה דברו בנחת עם הבריות , ודעתו מעורבת עמם ומקבלם בסבר פנים יפות , ונעלב מהם ואינו עולבם , מכבד להם ואפלו למקלין לו , ונושא ונותן באמונה [ ... ] ועשה בכל מעשיו לפנים משורת הדין ... ] ן עד שימצאו הכל מקלסין ( משנחים ) אותו ואוהנים אותו ומתאווים למעשיו — הרי זה קידש את השם , ועליו הכתוב אומר : . " ו אלור לי ע 5 די ארנה , ושךאל , * שר 3 ף ארנפאר" ( ישעיה מ יי , 0 ג . ( רמנ'ים , משנה תורה , הלכות יסודי התורה , פרק הי , הלכה י '' א . א . מי מוגדר כאן כמקדש או כמחלל "שם שמים ? " מה דעתכם על כך ? ב . מה ניתן ללמוד מכאן על משמעותו הרחבה של המושג קידוש השם , ועל ביטויו בחיי היום יום שלנו ? . 11 בתפילת "אל מלא רחמים" הנאמרת בימינו לזכרם של חללי מערכות ישראל , נאמר " אל מלא רחמים שוכן במרומים , המצא מנוחה נכונה על כנפי השכינה במעלות קדושים טהורים וגבוןים , כזהר הרקיע מזהירים , לנשמות הקדושים שנלחמו בכל מעךכות ישראל , במחתרת ובצבא ההגנה לישךאל , ושנפלו במלחמתם ומסרו נפשם על קךשת השם , העם והאךץ , בעבור שאנו מתפללים לעילוי נשמותיהם [ ... ] " .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר