עמוד:101

ב . האם להסיט את הפצצה ? - דיון הלכתי הרב ישעיהו קרליץ , מגדולי הפוסקים בדור האחרון , אשר נודע גם בכינוי "חזון איש" ( כשם ספרו , ( דן בשאלה מעשית שעלולה , לצערנו , להתעורר במציאות הביטחונית הקשה של טרור נגד אזרחים , שבה אנו נתונים . תארו לעצמכם מקרה שבו אדם עד להפעלת אמצעי חבלה ( למשל השלכת פצצה או רימון יד ) בתוך קבוצה גדולה של אנשים . ביכולתו של האדם להטות את הרימון מן הקבוצה לעבר צד אחר , שאינו בטווח הפגיעה המקורי של הפצצה , ואשר בו נמצאים פחות אנשים . אם יטה את הפצצה ממסלולה — ייהרגו המעטים ( ואפילו אדם יחיד ) שבצד האחר , ויינצלו הרבים שבטווח הפצצה , ואם לא יעשה דבר ולא יתערב — ייהרגו הרבים , והמעטים ( או היחיד ) שבצד האחר יישארו בחיים . מה עליו לעשות ? האם מותר לו להתערב ? אולי זו אפילו חובתו ? V ש אלות . 1 מה דעתכם ! נסו להעלות טיעונים שונים בעד ונגד הטיי ת הפצצה . ה"חזון איש '' התלבט קשות כיצד לנתח ולהכריע דילמה קשה זו . מצד אחד — זה כאילו מסר האדם את היחיד ( או את המעטים ) להריגה , והרי למדנו שבאופן עקרוני אין היתר למסור אדם למיתה אפילו למען הצלת רבים , אלא אם כן אותו אדם נועד מלכתחילה למיתה . מצד אחר — מקרה זה שונה , מכיוון שאין מדובר כאן ב"פעולה אכזרית של הריגת נפש , " ואין כאן קשר ישיר , הכרחי , בין הצלת הרבים לבין מסירת נפש מישראל להריגה . כלומר : הטיית הפצצה ממסלולה אינה מעשה שמכוון להרוג את היחיד ( ים ) שבצד השני , אלא היא בראש ובראשונה פעולה להצלת הקבוצה הגדולה , על . 5 הרב אפרתי הביא כדנרין תיאלר מצב שבו נהגו אחרת . הוא רואה בדרך האחרת מעשה גמרה . מה דעתכם , האומנם יש זכות לאדם להחליט לא לפגוע ביחיד ( אף על פי שבנסיבות מיוחדות אלה מתירה ההלכה את הקרבת הפרט למען הכלל , ( הרי בכך הוא גורם לא רק למותו שלו אלא של כל האחרים עמו ! נמקו היטב את דבריכם .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר