עמוד:65

שאלות . 1 מהי הדילמה המתוארת במשנה ? . 2 א . אילו נימוקים ניתן להביא בעד הצלת האם על ידי הריגת התינוקי . נ . אילו נימוקים ניתן להניא בעד העדפת חיי התינוק על פני היי האם ? ג . ומה דעתן — את מי יש להעדיף — את האם או התינוק ? האם יש פתרונות אחרים לדילמה ? . 3 נאיזה מצב מעדיפה המשנה את האס על העוכר " ) חייה קודמים לחייו (''' ומדוע ? . 4 לפי קביעת המשנה באיזה מצב אסור להתערב לטובת האס או לטובת התינוק " ) אין - דוחין נפש מפני נפש , (' " ומדוע ? . 5 לעתים נשמעת הטענה שרק היולדת יכולה לקבוע את מי יש להציל , ויש לתת לה להחליט על כך כעצמה , מכיוון שמדובר בגופה שלה . מה דעתכם על טענה זו ? מדוע לדעתכם המשנה אינה מקבלת גישה זו ? ; רמז מהו מעמדו של העובר בעיני המשנה (? . 6 סכמו את דברי המשנה בטבלה הבאה ? . . 7 האם לדעתכם נכון להיענות לבקשתה של יולדת המבקשת שיצילו את חיי העוכר על חשבון פגיעה בה ? הנצרות הקתולית בימי הביניים , מסיבות דתיות , נטתה להעדיף את חיי התינוק על חיי האם , במקרה שבו איים התינוק על חיי האם . הם הצדיקו את המעשה של הצלת התינוק על חשבון חיי האם על סמך העיקרון של "התוצאה הכפולה . " על פי עיקרון זה , מותר לעשות פעולה שיש לה תוצאות לוואי בלתי רצויות , שאנו יכולים לצפות שיתרחשו , אך איננו מתכוונים להן , בתנאי שהתוצאה העיקרית של הפעולה רצויה מבחינה מוסרית . כך למשל בסיפור זה , הפעולה העיקרית היא הצלת התינוק ותוצאת הלוואי היא מותה של האם . לא הייתה כוונה שהאם תמות . ואילו

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר