עמוד:37

— האם להעדיף השתלה באדם שחייו מצויים בסכנה מיידית על פני אדם שמצבו פחות חמור , ולדעת הרופאים הוא מסוגל להמשיך לחיות במצבו הנוכחי ולהמתין עוד זמן מה להשתלת כליה ? אחת הדרכים להכרעה בדילמות כאלה היא לפנות לאדם הממתין להשתלה ולבקש ממנו שיוותר על מקומו בתור , לטובת אדם אחר . מה דעתכם ? האם הייתם מצפים מאדם הממתין זמן רב בתור להשתלה שיוותר על תורו לטובת מישהו אחר ? ( בשיקולי הדעת יש לזכור שבזמן ההמתנה הוא סובל מאוד ממחלתו , הוא תלוי במכשיר דיאליזה , ועלול להגיע למצב של סכנת חיים . ( לפניכם שאלה שהופנתה אל הרב אליעזר יהודה ולדנברג . במהלך קריאת השו"ת , נסו לבדוק אם הדברים הכתובים בתשובתו עשויים להועיל לדיון בשאלה של השתלת כליה . הרב אליעזר יהודה ולדנברג אחד מחשובי פוסקי ההלכה בדורנו . שימש כאב בית הדין הרבני בירושלים , ופרסם ספרי שו"ת רבים בשם " ציץ אליעזר . " בחיבוריו הוא מרבה לעסוק בשאלות אקטואליות לפי ההלכה , ובייחוד בשאלות מתחום הרפואה . הרב ולדנברג דן בעניין שני חולים , שאחד מהם "ספק מסוכן — ' 1 כלומר ספק אם המחלה מסכנת את חייו — והאחר '' ודאי מסוכן" — כלומר המחלה מסכנת את חייו בוודאות . לחולה שהוא "ספק מסוכן 11 יש תרופה בכמות המספיקה רק לחולה אחד . השאלה היא ' האם הוא חייב ( או האם הוא רשאי ) לוותר על התרופה ולתת אותה לחברו שהוא "ודאי מסוכן ? " בתחילת תשובתו , מתייחס הרב ולדנברג לעמדותיהם של פוסקים מדורות קודמים אשר עסקו בשאלות דומות , ומתאים אותן לעניין הנדון . הוא מצטט שתי עמדות מנוגדות , זו של הרדב"ז וזו של ה"פרי מגדים , '' ומיישב ביניהן , כפי שנראה בהמשך . כמות תרלפית המספיקה רק לח 1 לה אחד

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר