עמוד:29

לפניכם פולמוס שהתקיים בין פילוסופים יווניים - הסטואיקנים ומתנגדיהם " מה יעשה צדיק שספינתו סנעה בלב ים , והוא רואה את חברו החלש ממנו נאחז נקרש , ואין עדים ( הצופים במעשה " ?( עמדתו של הקסון הפילוסוף הס 0 ואי מן המאה 001 לספירה : "האם יש רשות לאחד להוציא את הקרש מידו של השני ? התשובה שלילית , כי עוול הדבר " . הקסון מוסיף שאלה שנ"ה " : ומה יעשו שניים שאנ"תם סבעה והם נאחזים נקרש אחד , ושניהם חכמים ? — האיש אשר לחייו יש פחות ערך כשהם לעצמם או לגבי המדינה , חייב להקריב את נפשו . " קרניאדס , פילוסוף היוצא נגד הגישה הססואית , אמר : "אם חכם האיש , הרי עליו להשמיס את זולתו מעל הקרש . ואם לא יעשה כן ויבחר במוות , הווי אומר שאכן צדיק הוא האיש אבל סכל " . על פי . ? שלמה פינס , שנים שהיו מהלכין בדרך , בין מחשבת ישראל למחשבת העמים , מוסד כיאליק , עמי . 10-9 קטואה אסכולה ( אסכולה = שיטה מסוימת של מורה , או של בית ספר , או של פילוסוף , שרבים מזדהים עמה ומושפעים ממנה ) פילוסופית יוונית רומית . הסטואה נוסדה על ידי זנון מקיטון 264-336 ) לפנה"ס בערך , ( והתקיימה עד אמצע המאה ה 3 לספירה . הסטואיקנים הטיפו לפשטות ולחיים טבעיים , בחיק הטבע ועל פי הטבע . הם קראו לאנשים להתרחק ממוסכמות ומנימוסים חברתיים , מהשכלה ומפולחן . לפי תפיסת הסטואה , אדם שחי על פי הטבע יכול להגיע לשלווה ולאדישות — אין הוא רודף אחר הנאה , ואין הוא סובל מצער . אדם זה יגיע אל ידיעת החוכמה והמידה הטובה . במרכז התפיסה הסטואית עומדת אהבת האדם . תלמידי הסטואה , ראו את כל בני האדם כאיברים בגוף משותף וכאזרחי העולם . x « T < t משוחח עם תלמידיי מוזאיקה רומאית , המאה ה 1

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר