עמוד:128

מסמך : 4 על חג שמחת תורה בגטו ורשה ] 5 . 1 [ . 4 [ מוצאי חג סוכות , תש " א בעצם התוגה - חג השמחה ! ואין זו שמחה חילונית אלא " שמחת תורה , " תורה זו שעליה הורגנו ( נהרגנו ) כל היום [ פ ] זו לא הייתה שמחה צווחנית , אבל פנימית , לבבית , ומפני זה יותר חמה ומורגשת . בכל מקום נערכו מסיבות חג ובכל מניין לתפילה בירכו על הכוס . אצל החסידים היו אף ריקודים , כדרכם בקודש . קפלן , ח " א , מגילת יסורין , עמ' 375-374 מסמך : 5 פורים בגטו ורשה ( קטע מיומן שנכתב בעברית ) 13 . [ 3 . 41 ואף על פי כן - בתנאים כאלה חגונו את " יום הפורים " תש " א . לא הייתה קריאת מגילה בבתי כנסיות האפלות , כי חדלה כל תפילה בציבור ; אבל על מפלת המן הפרסי שמחנו . הראשון לחגיגת פורים היה בית התמחוי הציוני [ פ ] בית תמחוי זה הוא מקום מקלט לאכילה , לשתייה , למנוחה , לקריאה , לשיחת חברים [ פ ] בית תמחוי זה הוא בית מקדש מעט , אולם לקריאה מעט ותיאטרון מעט [ פ ] כפעם בפעם מסודרות כאן הרצאות , זמירות , נגינות ודקלומים . בבואנו לכאן אנו שוכחים את צרותינו ואת כל המוראות הנעשות מחוץ לכותלי בית התמחוי . השתא ( השנה ) קראנו את המגילה בהברה הספרדית ; שרנו בלוויית הפסנתר " שושנת יעקב " ו " אומרים ישנה ארץ . " בין פרק לפרק בתוכנית גם טעמנו קצת שלוש חתיכות לחם מרוחות בחמאה לכל איש , ואחריהן הגישו לפנינו כיסי המן קטנים , מעין זכר לפורים , וכוס קפה מתוק . באנו עצובים ויצאנו עצובים . אבל בין ביאה ליציאה היו לנו רגעי נחת . קפלן , ח " א , מגילת יסורין , עמ' 465 מסמך : 6 על השאלת ספרים בגטו וילנה - מיומנו של נער יהודי יום ראשון , 13 בחודש ( דצמבר ( 194 ] היום הייתה בגטו חגיגה - הספר המושאל המאה אלף בספריית הגטו . באולם התיאטרון הייתה היום חגיגה . הלכנו [ פ ] מהלימודים . נישאו נאומים שונים , וגם הייתה תוכנית אמנותית . הנואמים ניתחו את הקורא של הגטו . מאות אנשים קוראים בגטו . קריאת הספרים בגטו היא בשבילי התענוג הגדול ביותר . הספר קושר אותנו אל החופש , הספר קושר אותנו אל העולם . הספר המושאל המאה אלף הוא הישג גדול לגטו , והגטו רשאי להתגאות בכך . רודאשבסקי , ; 'י " יומנו של נער מווילנה , " בתוך : ארד , ; 'י גוטמן , ; 'י מרגליות , א' ( עורכים , ( השואה בתיעוד , עמ' 357 . 1 איזה מידע על חיי הגטו עולה מן המסמכים . 2 ? 6-3 כיצד מדגימים המסמכים את רעיון " קידוש החיים ?"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר