עמוד:45

פעולותיו של אואן היו פעולות חדשניות לזמנו . דבר המוסד החינוכי שהקים בניו–לנרק שבסקוטלנד התפרסם , ורבים - בני משפחות מלוכה , שגרירים , בישופים וכמרים - ביקרו בו וביקשו לצפות בהגשמתה של אוטופיה . אבל השפעתם הממשית של האוטופיסטים , ובכללם השפעתו של אואן , הייתה מועטה ביותר . פעולותיו זכו אמנם להתעניינות ולאהדה רבה , אבל רוב התעשיינים לא אימצו את רעיונותיו וחידושיו . עם זאת , עוררה פעילות האוטופיסטים מודעות לתיקונים חברתיים , כמו - חוק חינוך חובה , אורך יום העבודה , עבודת ילדים ועוד . מסמך : 7 רוברט אואן על חינוך ועבודה ( קטעים ) מתוך תנאי חייהם , מתוך מצוקתם , ומתוך חוסר כל חינוך - גורמים שאין לעני כל שליטה עליהם - צומחים דפוסי התנהגות שליליים המצויים בציבור העניים . אם האדם הנו " יציר הנסיבות , " הרי אפשר להשפיע על דפוסי התנהגותו על ידי יצירת נסיבות כאלה , שמתוכן יפתח האדם את התכונות המוסריות והחברתיות הדרושות לחיי חברה תקינים ושלמים . העבודה מהווה [ פ ] מטבעה [ אחד ] היסודות של חינוך האדם , יסוד שאין לו תחליף . כשם שהחינוך דרוש לאדם כדי שיצליח בחיים הכלכליים , כן דרושה גם עבודתו הפרודוקטיבית ( יצרנית ) לחינוכו . מתוך : גדעון פרוידנברג , רוברט אואן - מחנך העם , עמ' 302 , 300 , 276 , 274 . 1 אואן סבר כי הסביבה מעצבת את אופיו והתנהגותו של האדם . באילו ביטויים הוא מביע דעה זו ? הסבירו את דבריו . . 2 אואן הדגיש את הקשר שבין חינוך לעבודה . באילו ביטויים הוא מביע דעה זו ? הסבירו את דבריו . . 3 על פי תפיסת אואן , מה יוביל לשינוי מצבו של הפועל ? שיעור ריקוד בבית הספר של רוברט אואן בניו–לנרק , 1825 הריקוד נקרא " קוודריל " ומבצעים אותו ארבעה זוגות של רוקדים . בתמונה שלפנינו שלוש קבוצות של שמונה רוקדות . שימו לב לאולם שטוף האור , לקבוצת הנגנים ולכרזות שעל הקיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר