עמוד:33

הרכבת - ראשיתו של עידן חדש הרכבת , כלי התחבורה המסמל יותר מכל את המהפכה התעשייתית , מילאה תפקיד מרכזי בהתפתחות התיעוש . תחילה שימשה הרכבת להובלת משאות , ואחר כך גם לתחבורה . לפני זמנה של הרכבת שימשו להובלת סחורות ולתחבורה עגלות ומרכבות רתומות לסוסים , או ספינות מפרש ששטו בנהרות ובתעלות . התעשייה הקשורה בבניית קרונות רכבת ובהנחת מסילות ברזל התפתחה בזכות שיפורים בתעשיית הברזל . הרכבת עשויה ברובה מחלקי מתכת ונעה על מסילות ברזל באמצעות אנרגיית הקיטור - שמקורה בפחם . הנחת מסילות ברזל לא הייתה מעשה פשוט , והיא נתקלה בהתנגדות ועוררה פחדים ושאלות קשות בקרב האנשים : האם יירד לטמיון הכסף שאנשים השקיעו בסלילת דרכים או בחפירות תעלות מים ששימשו אמצעי תעבורה ? מה יהיה גורלם של אנשים שהתפרנסו מבניית עגלות ומרכבות ומייצור רתמות ואוכפים ? מה יעלה בגורלם של סוחרי הסוסים ושל בעלי הפונדקים שבצומתי הדרכים ? ניסיון ראשון באנגליה לאשר הצעת חוק להנחת מסילת ברזל בין מנצ ' סטר לליברפול נכשל - בגלל התנגדות אחד מבני האצולה למעבר הרכבת בשטחי הציד שבבעלותו . עם הופעתה של הרכבת נוספו תחומי תעסוקה חדשים : בוני קטרים ורכבות , מניחי מסילות ואנשי תחזוקה , נהגים ומסיקי האש של הקטרים , סדרנים , כרטיסנים ופקידים . הופעת הקטר הראשון פתחה עידן חדש בתולדות האנושות , ועד מהרה התגלו יתרונותיה של הרכבת : היא הייתה מהירה יותר מן העגלה והסוס , אמצעי ההובלה שקדמו לה , והיה ביכולתה לשאת כמות גדולה יותר של מטען - חומרי גלם וסחורות - ולהביא אותו ליעדו במהירות רבה יותר . נוסף על תרומתה לתהליך התיעוש , הייתה לרכבת גם משמעות חברתית : היא שימשה כלי תחבורה וקישרה בין אנשים ממקומות מרוחקים . בערים שבהן עצרה הרכבת נבנו תחנות רכבת והוצב בהן שעון גדול ובולט - שעון הרכבת . שעת יציאתה של הרכבת מן התחנה ובואה אל התחנה השפיעו על חיי העיר . עיר ללא תחנת רכבת נחשבה לעיר מיושנת . הרכבת תרמה גם להפצת מידע ורעיונות - וכך לדוגמה , בשורת המהפכות של " אביב העמים " ( 1848 ) הובאה בידי אנשים שנסעו ברכבת מפריס לווינה . רכבות משא . אנגליה , 1830 מטענים מסוגים שונים , ובהם גם בעלי חיים , הועברו באמצעות הרכבת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר