עמוד:32

הכותנה , שעד אז הייתה תעשייה ביתית וידנית ברובה , עברה לבתי החרושת , וייצור החוטים הלך וגדל במהירות רבה ( תרשים . ( 1 גם השיט בים עבר מהפך - מחתירה במשוטים באוניות מפרש התלויות בעוצמת הרוח - אל מנוע הקיטור החזק והיעיל . זאת ועוד : על אוניות הקיטור היה אפשר לטעון מטען גדול וכבד יותר מאשר על אוניות המפרש הישנות . מכונות רבות , שהומצאו או שוכללו בשנים אלה , היו יצוקות מברזל . מנועי הקיטור - של המכונות החדשות , של האוניות ושל הרכבות - הוסקו בפחם . ואכן , קצב העבודה במכרות הפחם גבר ותפוקתו הלכה וגדלה ( תרשים . ( 2 ככל שהתפתחה והתפשטה מערכת מסילות הברזל וככל שנוספו למערכת רכבות וקטרים - כן הלך וגבר הביקוש לפחם ולברזל . . 1 איזה מידע תוכלו להפיק מן התרשים לגבי . 1 בידקו את תפוקת הפחם בכל מדינה , וציינו : מהי שנת צריכת הכותנה והצמר באנגליה בשנים השיא של כל מדינה בתפוקת הפחם - ומהי שנת השפל ? . 2 ? 1840-1780 באיזו מדינה הייתה תפוקת הפחם הגבוהה ביותר בשנת . 2 מה הם לדעתכם הגורמים למצב זה ? , 1880 בשנת , 1900 בשנת ? 1913 מה אפשר להסיק מכך ? . 3 שערו : אילו תוצאות יהיו למצב זה ? . 3 הסבירו את הקשר בין תהליך התיעוש לבין תפוקת הפחם . מסימניה של מהפכה תרשים : 2 תפוקת הפחם במבחר מדינות באירופה ( במיליוני טונות ) תרשים : 1 צריכת כותנה וצמר באנגליה , 1840-1780 ג'יימס ואט הצעיר עוקב אחרי אדים הנפלטים מקומקום מים רותחים מספרים כי ג'יימס ואט החל לטוות רעיונות באשר לכוח הקיטור עוד בצעירותו , כאשר עקב אחרי בעבוע המים הרותחים בקומקום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר