עמוד:31

בתהליך המיכון ייצרו מוצר מסוים במהירות , בכמות גדולה ובאיכות טובה ואחידה . אבל במקום שכל בעל מלאכה יהיה אחראי לייצור מוצר שלם אחד - משלב היותו חומר גלם ועד למוצר המוגמר - הרי שעכשיו , כתוצאה מן התיעוש , נעשה כל פועל מומחה לשלב מסוים , קצר וקבוע , בתהליך הייצור . בעלי המלאכה לא יכלו להמשיך ולעבוד בבית המלאכה שלהם או בביתם הן בגלל גודל המכונות החדישות והן בגלל הצורך שנוצר בתהליך הייצור לשותפות בין כמה עובדים , והם עברו לעבוד בבתי חרושת . אבל להתקדמות התיעוש היה גם צד אחר : הקמת בתי חרושת והשימוש במכונות חדישות נישלו מעבודתם בעלי מלאכה רבים שלא מצאו את מקומם בתהליך הייצור החדש . בעלי מלאכה אלה ביטאו את מצוקתם בהתפרצויות לבתי החרושת ובניסיונות חבלה במכונות החדישות . הורסי המכונות באנגליה נקראו לודיסטים , על שם מנהיגם - נד לוד . מנוע הקיטור מאיץ את תהליך התיעוש המצאת מנוע הקיטור בידי ג ' יימס ואט בשנת 1774 הייתה הכוח המניע של המהפכה התעשייתית . ויש הטוענים כי " מנוע הקיטור היה קרש הקפיצה של התעשייה אל העידן המודרני . " עד אותו הזמן היה העובד מפעיל את המכונות או בכוחו הפיזי או בכוחן של בהמות עבודה או בעזרת איתני הטבע - כוח הרוח וכוח המים . משום כך נהגו להקים את בתי המלאכה בעיקר בקרבת מקורות מים , נהרות ותעלות . ואולם ההישענות על איתני הטבע זימנה קשיים ואי–יציבות : לעתים היה זרם המים בנהר איטי , ולעתים לא נשבה הרוח ולא הניעה את המכונותפ כתוצאה מן השימוש במנוע הקיטור התחוללו בתעשייה שינויים רבים - והמהיר שבהם התחולל בתעשיית הטקסטיל . בעלי מטוויות הכותנה היו הצרכנים הגדולים של מנועי הקיטור . טוויית החוטים החלה להיעשות בעזרת מנוע הקיטור - ותעשיית ג'יימס ואט ( 1819-1736 ) מהנדס וממציא ממוצא סקוטי . חידש כמה מן החידושים החשובים ביותר במנוע הקיטור ונחשב לממציא מכונת הקיטור המודרנית . על שמו נקראת יחידת ההספק - ואט . מטווייה בית מלאכה לטווייה , ליצירת חוטים מצמר , מכותנה או מחומר אחר . מאוניית מפרש לאוניית קיטור אוניית מפרש , אנגליה , 1837 אוניית הקיטור " הקיסר וילהלם הגדול 1897 , " ( כרזת פרסומת לחברת ספנות )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר