עמוד:29

. 1 לפניכם שמות ומושגים מן הפרק : הצהרת זכויות האדם והאזרח , זכויות טבעיות , קונגרס וינה , ליברליזם , רסטורציה , מטרניך , אביב העמים , איטליה הצעירה , ג'וזפה מציני , ויטוריו אמנואלה השני , אוטו פון ביסמרק , אלזס לורן . א . בחרו חמישה שמות ומושגים והסבירו אותם . ב . אתרו צמדים או קבוצות שיש ביניהם קשר והסבירו את הקשר . . 2 לפניכם היגדים מן הפרק . בחרו שלושה מהם ובססו את הרעיון המובע בהם בעזרת עובדות . א . הליברליזם קידש את חירות האדם . ב . ראש ממשלת אוסטריה , מטרניך , תמך במדיניות שמרנית . ג . מהפכות אביב העמים התרחשו במדינות אירופה בשנים . 1849-1848 ד . איחוד איטליה היה תהליך שנמשך שנים רבות . ה . ביסמרק נקט מדיניות אותה הגדיר " דם וברזל . " . 3 א . הכינו שאלון לריאיון עם אחת מן הדמויות האלה : מטרניך , מציני , ביסמרק . נמקו את בחירתכם . ב . השוו את השאלון שלכם עם שאלון של חבר שבחר באותה דמות . הוסיפו לשאלון שאלות הנראות לכם מעניינות . . 4 נסחו ויכוח בין שמרנים לליברלים . הציגו בוויכוח את הרעיונות המרכזיים של כל אחת מהתפיסות - הליברליזם והשמרנות - והציגו אירועים לדוגמה . . 5 א . הרעיון הלאומי ומאבקים לאומיים עיצבו את פני אירופה במאה . 19–ה הציגו רעיונות ועובדות המעידים על כך . היעזרו גם במסמכים , במפות ובתמונות שבפרק . ב . יש הטוענים כי החירות הלאומית עולה בחשיבותה על כל החירויות האחרות . מה דעתכם על כך ? נמקו . סרטים מומלצים מלחמה ושלום . ברית המועצות , . 1968 בימוי : סרגיי בונדרצו'ק , על פי ספרו של לב טולסטוי . הסרט עוקב אחרי גורלן של כמה משפחות ברוסיה על רקע מלחמות נפוליאון ברוסיה בראשית המאה . 19–ה בסרט מוצגים באופן ביקורתי חיי הפאר של האצולה הרוסית והשטחיות והריקנות שבחיי האליטה אל מול חייהם העלובים של פשוטי העם . הסרט גם מעלה את שאלת הכרחיותן של מלחמות ומראה את זילותם של חיי האדם בעיני השליטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר