מתוך:  > שירת הטבע > מבוא

עמוד:3

מ ב ו א קריאת ספרות יפה בבית הספר נועדה בעיקר להעניק חוויות והתנסויות אסתטיות , שבאמצעותן יבינו התלמידים טוב יותר את עצמם ואת זולתם , יפתחו את הדמיון והאינטלקט , יפתחו אהבת קריאה ומודעות ספרותית ואת היכולת להעריך יצירות ספרות . הספרות היא כלי להנחלת אוצרות התרבות והמחשבה . מפגש עם יצירה ספרותית בבית הספר אמור לזמן לתלמידים חוויות והתנסויות אסתטיות ורגשיות ולאפשר לכל אחד מהם לבנות את עולם הטקסט האישי בהתאם לידע שלו , לניסיון העבר ולאישיותו ( מתוך תכנית הלימודים בחינוך לשוני , עמוד . ( 56 תפקידה הראשוני של הספרות אינו להיות כלי הוראה , אלא לאפשר לה להתקיים קודם כול בזכות עצמה : יש לאפשר לחוות את הטקסטים הספרותיים כיצירת אמנות . תשומת לב ל " מסר " הספרותי של היצירה ולדרכי עיצובה צריכים להיות חלק מן הקריאות החוזרות של הטקסט ( Cianciolo 1982 ) שירים הם חלק מעולם השיח הספרותי . ילדים נחשפים לשירים מגיל צעיר מאוד , וחלק נכבד מהספרות לגיל הרך שייך לסוגה זאת . בגיל הצעיר המפגש עם השירים נעשה באמצעות ההורים , הגננת או המורה . ככל שהילדים גדלים , הם קוראים פחות ופחות שירה , ולכן העיסוק בסוגה הזאת בבית הספר חשוב מאוד . השירה היא דרך מיוחדת להצגת נושאים ושימוש מיוחד במילים . השירה מאמנת את הקורא " לשחק במשמעויות , " להשוות בין דברים , לדמות , לראות תופעות באופן אחר , וכך העיסוק בשירה בבית הספר עוזר להרחבת עולמם של הילדים . היחידה הזאת מציגה דוגמה לפעילות מכוונת למפגש עם שירים בכיתה . אפשר לראות ביחידה חלק מהמכלול של הוראת הספרות בביה " ס היסודי ( בהמשך מצורף הקישור אל הנספח החדש להוראת הספרות . ( אפשר ללמד את השירים שביחידה זו הן במסגרת המעגל " ייחודו של יוצר , " שבו נכללת גם היוצרת לאה גולדברג , והן במסגרת המעגל הרביעי , שבו ניתנת למורים האפשרות לבחור ביצירות ספרות איכותיות שאינן ברשימות המוצעות . השיר " המציאה " נמצא ברשימת השירים במעגל השני . השיר " אור וצל " ו " הספורטאית " הם מן המעגל השלישי ( ייחודו של יוצר . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר