עמוד:5

תיאור היחידה ביחידה זו " יפגשו " התלמידים ארבעה מדליקי משואות ביום העצמאות , המייצגים מגוון של תחומי עשייה : שולמית קישיק-כהן , מרגלת ישראלית ; קרן לייבוביץ , ספורטאית נכה ; ד " ר אברהם יצחק , עולה חדש ורופא ; שרה חתן , תושבת הצפון ויזמית . התלמידים יתבקשו לאתר מידע על אחד מן האנשים האלה , לקרוא אותו , להחליט ולבחור , לנסח , לתמצת , לעצב גרפית , לשלב סרטים וקולות , וכל אלה על מנת להציג לקהל , באמצעות הרצאה מלווה במצגת , את מדליק המשואה שהם בחרו . זוהי משימה ארוכת טווח . היחידה מזמנת קריאה במגוון סוגות ( טקסט מידעי , טקסט מפעיל , טקסט סיפורי ) ויוצר הזדמנות לכתיבה משותפת , ארוכת טווח , המשלבת מגוון של דרכי ייצוג . במהלך הפעילות הלומדים נדרשים להפעיל אסטרטגיות חשיבה שונות , כגון : שאילת שאלות , מיון , מיזוג , יישום , תמצות , הערכת ידע . רוב השיעורים ביחידת הוראה זו צריכים להתקיים בסביבת מחשב ( לצורך חיפוש במילון ובאנציקלופדיה מקוונים , קריאת טקסטים דיגיטליים , הכנת מצגת , ועוד . ( המשימה הגדולה מחולקת למהלכים קטנים , ולכל מהלך מוגדרות מטרות בתחום התוכן , מטרות בתחום החינוך הלשוני , מטרות בתחום טיפוח אסטרטגיות חשיבה ומטרות בתחום המידענות . שיקולים בבחירת הנושא במסגרת הפעילות בכיתה לקראת יום העצמאות יתוודעו התלמידים לאנשים שפעילותם למען החברה והמדינה זכתה להכרה ולהוקרה , והם התכבדו בהדלקת משואה בטקס הפותח את אירועי יום העצמאות , טקס המתקיים מדי שנה . בדרך כלל עוסקים בכיתה בדמויות מופת מוכרות ומפורסמות וסוקרים את פועלן והשפעתן על העם והמדינה . ביחידה זו בחרנו להציג אנשים בלתי מוכרים , שתרומתם לחברה ולמדינה נחשפת לראשונה לציבור הרחב באמצעות הטקס . זו הזדמנות נאותה לעסוק באקטואליה ולעודד את הילדים למעורבות בחיים הציבוריים במדינה . הצעות להוראת היחידה ( הקשר ) הזמן הקצר בין פסח ליום העצמאות אינו מאפשר עיסוק רב בנושאים הקשורים ליום העצמאות . אנו ממליצים , אם כן , לעסוק ביחידה זו בתקופה שבין פסח לשבועות . העיסוק באנשים שתורמים למדינה יפה גם לימים שאחרי יום העצמאות . אפשר להתחיל בלימוד היחידה לפני יום העצמאות ( מהלך ראשון , כפי שיפורט בהמשך , ( לכוון את הילדים לצפות בטקס של הדלקת המשואות ביום העצמאות , ולהמשיך בלימוד היחידה אחרי יום העצמאות . כך ייווצר קשר ממשי בין הלימוד לבין המציאות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר