עמוד:159

. 3 מהי החשיבות בקביעת לוח השנה והמועדים , ומדוע חשוב שלוח השנה יהיה מקובל על כולם ? אדם נקלע לאי בודד ואינו יכול לעקוב עוד אחר תנועת השמש והכוכבים , אך הוא מעוניין להמשיך לציין את מועדי השנה . כיצד , לדעתכם , היה ר' יהושע בן לוי מייעץ לו לנהוג ? א . במשל - איזו אחריות עוברת לידי בן המלך עם השעון שהוא מקבל ? מה תפקיד השעון ? ב . בנמשל - איזו אחריות חדשה מקבל עם ישראל על עצמו לאחר יציאת מצרים ? כיצד באה אחריות זו לידי ביטוי ? טבעיים המתרחשים ביקום , בני האדם מעצבים את הזמן בהתאם לצרכיהם . קידוש החודש - חלק מהחודשים בלוח השנה העברי הם בני 29 ימים , והאחרים הם בני 30 ימים . בעת העתיקה נהגה הסנהדרין בישראל לקדש את החודש , כלומר להכריז על תחילתו של חודש חדש , על פי עדותם של אנשים שראו את מולד הירח . אם הגיעו עדים ביום ה , 30 הוכרז על ראש החודש הבא כבר באותו היום ( כלומר החודש שהסתיים היה בן 29 ימים , והיום ה 30 הפך להיות היום הראשון בחודש הבא . ( אם לא הגיעו עדים ביום ה , 30 הכריזו החכמים על ראש החודש הבא למחרת , גם אם לא קיבלו עדות . בתקופה מאוחרת יותר הפסיקו החכמים לקדש את החודשים על פי עדות , ובמקום זאת החלו לקבוע את אורכם של החודשים על פי חישובים אסטרונומיים , כדי למנוע אי הסכמות . עיבור השנה - בשנת הירח 12 חדשים , 12 הקפות של הירח את כדור הארץ - כלומר 354 ימים ( כך למשל בלוח המוסלמי , ( ואילו בשנת השמש ( המקובלת בעולם המערבי והנוצרי , ( שנה אחת היא משך הזמן שבו כדור הארץ מקיף את השמש פעם אחת - כלומר כ 365 ימים . מכאן שיש פער של 11 ימים בין שנת השמש לבין שנת הירח , ולכן בלוח העברי מעברים את השנה ב 7 שנים מתוך כל 19 שנים , כלומר מוסיפים לשנה חודש שלם ( אדר ב , ( ' כדי להדביק את הפער שנפער בין שני לוחות השנה . הזיקה בין הלוח השמשי לירחי חיונית כדי לשמור על התאמה בין עונות השנה לבין זמן ציונם של החגים והמועדים , כדי שחג הפסח יחול תמיד באביב , סוכות - בסוף הקיץ וכדומה . בית הכנסת זזהרי חמה בשוק מחנה יהודה , ירושלים . בית הכנסת מפורסם בשל מערכת השעונים הניצבים בחזיתו . במערכת שלושה שעונים : המרכזי , שעון שמש בתבנית חצי עיגול הפוך , בקוטר חמישה מטרים , המכוון לפי זמן ירושלים בניגוד לשאר שעוני הזמן שהיו מכוונים לפי זמן קהיר . מעליו שני שעונים רגילים לימות החורף : השעון בפינה השמאלית הוא שעון אירופי רגיל והימני מראה שעה " ערבית " ") זמן ארץ-ישראל (" שבו השעה 12 היא שש בבוקר לפי שעוננו

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר