עמוד:117

א . ל הנירים האפורים העצמאות והביטחון שאנו חשים במדינת ישראל נשזרים בעצב ובזיכרון . שיר הילדים " אל הנירים האפורים " שכתב נתן יונתן , מבטא זאת היטב : מיכל אינה קטנה כל כך , אך עוד אוהבת סיפורים וגם אוהבת לטייל אל הנירים האפורים . כלה קציר , ויום דועך הדליק שמים באדם ובשדה החרישי , נצב בודד , אילן יתום . מיכל הביטה עגומות ולחשה בקול חרד : " כל כך מפחיד להיות אילן בזמן שלילה פה יורד .... נורא עצוב כאן בשדה כל כך לבד להישאר , נלך מפה , הלילה בא . אני רוצה לשוב , מהר "! אז שחתי לה סיפור קטן והיא שקטה בהרהורים ( הלא אמרתי זאת מראש - מיכל אוהבת סיפורים (! ספרתי לה על חיילים אשר יצאו למלחמה ועל אחד אשר נפל קרוב קרוב לאדמה . ספרתי לה על ידידי , על היקר מכל רעי , אשר נשאר בשדה הקרב ולא ישוב לעד אלי . היה הייתה זו מלחמה ... עברו אולי מליון ימים עד שהגיע השלום . חזרו הביתה לוחמים . וכך הוספתי לספר ולא ידעתי מה הסוף עד שהלילה בשדה התחיל את שנינו לעטוף . אז גחנה אלי מיכל ושאלה בקול דממה : " נכון שזה נורא לא טוב שיש בארץ מלחמה "? שיהיה תמיד שלום ולא ימותו בחורים ואז אולי יוכלו להיות ... יותר שמחים הסיפורים .. ? וכשכסתה האפלה חזרנו אט מן השדות ורק אילן אחד יתום נשאר בחושך לבדו . " מחר אולי יהיה כבר סתיו " - מתלחשים האנקורים , אך אנו שוב נצא לשוט אל הנירים האפורים . מתוך אל הנירים האפורים , נתן יונתן ספריית הפועלים עמוד 44 בנו של יונתן , ליאור , נהרג שנים לאחר כתיבת השיר במלחמת יום הכיפורים . . 9 במדינת ישראל ילדים שותפים לעצב ולאבל מגיל צעיר . האם השותפות באבל מפחידה או מרגיעה את הילדה בשיר ? הסבירו את דעתכם ונמקו אותה . . 10 האם תוכלו לשתף את חבריכם בסיפור אבל אישי שלכם או בזיכרון אישי , ששמעתם מפי הוריכם או קרוביכם ? . 11 איך משתלב בשיר הזיכרון האישי עם הזיכרון הכללי ? . 12 הזיכרון והאבל האישי קיימים אצל כולנו . האם אינם מפריעים לנו לחגוג ולשמוח ביום העצמאות , הנחגג בצמידות ליום הזיכרון ?

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר