עמוד:110

תפילת " אל מלא רחמים " אל מלא רחמים , דין אלמנות ואבי יתומים , אל נא תחשה ותתאפק לדם ישראל שנשפך כמים . תן מנוחה נכונה על כנפי השכינה , במעלות קדושים וטהורים כזהר הרקיע מזהירים , לנשמותיהם של שש מאות רבבות אלפי ישראל , אנשים ונשים , ילדים וילדות , שנהרגו ונשחטו ונשרפו ונטבחו ונחנקו ונקברו חיים בידי הצוררים . כלם קדושים וטהורים , ובהם גאונים וצדיקים , ארזי הלבנון ואדירי התורה , בגן עדן תהא מנוחתם . בעל הרחמים יצרר בצרור החיים את נשמתם , ה' הוא נחלתם , ויזכר לנו עקדתם , ויעמד לנו ולכל ישראל זכותם . ארץ אל תכסי דמם , ואל יהי מקום לזעקתם . בזכותם נדחי ישראל ישובו לאחזתם , והקדושים לזכרון תמיד - נגד ה' צדקתם . יבואו שלום וינוחו על משכבם , ונאמר אמן . מתוך : הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל , שערי עזיאל , חלק ב , משפטי יתום ואלמנה . 16 נוסח התפילה חובר במיוחד ליום השואה א . מה חשוב למחבר התפילה שנזכור ? ב . במה שונה הזיכרון בתפילת ה " יזכור " שכתב אבא קובנר מזה שבתפילת " אל מלא רחמים ?" הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל ( 1880-1953 ) הרב הראשי הספרדי ( הראשון לציון ) הראשון של מדינת ישראל ואחד הרבנים הספרדים הבולטים במחצית הראשונה של המאה העשרים . בשנת תרצ " ט ( 1939 ) נבחר לכהן כרבה הראשי הספרדי של ארץ ישראל לצד הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג . בכהונה זו החזיק עד ליום מותו . הרב עוזיאל היה גם חבר בוועד הלאומי ( מעין ממשלה של 'המדינה שבדרך ( ' ייצג את הקהילה היהודית באו " ם והופיע כאחד העדים הראשים בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית ב , 1946- שמסקנותיה סללו את הדרך להחלטת האו " ם על מדינה יהודית . פרסם חיבורים רבים בתחומים מגוונים : חקר ההלכה , שאלות ותשובות , מחשבה ודרשנות , הרצאות בענייני השעה ופרשנות המקרא וחז " ל . את התפילה 'אל מלא רחמים' חיבר לאחר השואה כביטוי לזעזוע העמוק שחש לאחר שהתבררו מימדי האסון הנורא . . ילדים מביטים מבעד לגדר המפרידה בין הגטו לעיר לודז' ארכיון התצלומים יד ושם

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר