עמוד:101

מי חופשי באמת ? ההבדל בין העבד ובן החורין איננו רק ההבדל במעמדם החברתי , שהאחד משועבד למישהו אחר והשני איננו משועבד . אנו יכולים למצוא עבד שברוחו הוא בן חורין , ולהפך - בן חורין שרוחו היא רוח של עבד . החירות האמיתית היא יכולתו של האדם ( ושל העם ) להתעלות ולהגיע אל הגרעין הרוחני והמוסרי שטמון בתוך עצמו . מעלה זו אינה מצויה במי שרוחו רוח של עבד . אדם כזה אינו פועל מתוך תחושותיו הפנימיות העצמיות , אלא על פי מה שנחשב לדבר יפה וטוב בעיני אנשים אחרים שיש להם השפעה עליו . אדם כזה נשלט על ידי תכונות או מעשים של אדם אחר ואינו שולט בחייו . על פי הרב אברהם יצחק הכהן קוק , הקדמה להגדה של פסח " . 26 אנו יכולים למצוא עבד שברוחו הוא בן חורין , ולהפך - בן חורין שרוחו היא רוח של עבד " . הסבירו אמירה זו . . 27 מהי החירות האמיתית על פי הרב קוק ? . 28 כיצד יכול אדם להיות בן חורין ועבד בו-זמנית ? . 29 תנו דוגמה לעבד שהוא בן חורין ודוגמה לבן חורין שהוא עבד . . 30 היזכרו בפרסומת מתחילת הפרק . האם ייתכן שהנופש בתמונה הוא בעצם אדם שאינו חופשי ? הסבירו . הרב אברהם יצחק הכהן קוק ( 1865-1935 ) רב , הוגה דעות וסופר דתי , רבה הראשי של ארץ ישראל בין השנים . 1904-1935 נולד בלטביה בשנת . 1865 בבחרותו למד בישיבת וולוז'ין ( בה למדו גם אחד העם וחיים נחמן ביאליק ) ובישיבות אחרות . בשנת 1904 עלה לארץ ישראל . תחילה שימש כרבה הראשי של העיר יפו , ולאחר מכן כרב הראשי האשכנזי הראשון של ארץ ישראל . הרב קוק הצליח לרכוש את אהדת היישוב החדש ושיתף פעולה עם ראשיו . הוא הטיף לאהבת ישראל ולקירוב לבבות בין חלקי העם וגילה אהדה רבה לחלוצים בוני הארץ , גם אם אינם שומרי מצוות . הוא ראה בעבודתם ובמסירותם ליישוב הארץ את תחילת ימות המשיח , שבסופם עתיד עם ישראל להיגאל מגלותו . הרב קוק היה פעיל בשליחויות חשובות בענייני העם והארץ . צילום : אלפרד רוזנברג , לונדון 1966

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר