עמוד:92

הכול כפי שתבחר כאשר ברא אלוהים את העולם חשב לבסוף לברוא את האדם . הושיב אותו במרכז העולם ואמר לו : " לכל שאר היצורים נתתי אופי מוגדר , ועל ידי כך שמתי להם גבולות ברורים . לך אין שום מגבלות . אתה תציב לך את גבולותיך במו ידיך , על פי רצונך שנתתי לך . שמתי אותך במרכז העולם כדי שתוכל להביט סביבך בנוחיות על כל מה שנברא . עשיתי אותך לא שמימי ולא ארצי , לא בן מוות ולא בן אלמוות , כדי שאתה , היוצר ומעצב של עצמך , תעצב את עצמך כרצונך . אתה יכול לרדת לדרגת חיה חסרת בינה , אתה יכול להתעלות - הכול כפי שתבחר . " איזה חסד מאלוהים הוא , איזה אושר לאדם ! ניתן לאדם להחזיק במה שהוא מבקש , להיות מה שהוא רוצה . על פי ג'ובני פיקו דלה מירנדולה , " נאום על כבוד האדם " . 19 מה ההבדלים בין האדם ושאר היצורים ? . 20 מדוע שם האל את האדם במרכז הבריאה ? . 21 מהו מקור אושרו של האדם ? . 22 באיזה שיר היה בוחר מירנדול . . ה כמבטא את השקפת עולמו : " אני ואתה " או " טיפת מזל ?" הסבירו . ג'ובני . יקו דלה מירנדולה ( 1494-1436 ) פילוסוף איטלקי נוצרי בתקופת הרנסנס . מראשוני ההוגים ההומניסטיים , שהציבו במרכז הגותם הדתית את האדם . ההומניסטים ביקשו להביא את עולמו של האדם לידי איזון הרמוני בין הגוף לנשמה , בין החומר לרוח . איזון זה לא היה קיים בימי הביניים , שבהם נחשבו הנאותיו וצרכיו הפיזיים של האדם כחטא . ההומניסטים טענו שהיופי השמימי משתקף ביופיו של האדם , ולפיכך שאפו לפארו וללמוד על תכונותיו . מירנדולה נודע בין השאר גם בחקר הקבלה היהודית . מול האנאפורנה , עזרא אוריון , 1983-1981

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר