עמוד:18

ס ל י ח ה בן אחד סיפר לאביו , שאחד מחבריו התרחק ממנו בתקופה האחרונה , וזהו אינו המקרה היחיד . מבירור שערך האב עלה , כי הבן רב עם חבריו ופגע בהם קשות . אלו נעלבו והתרחקו ממנו . - " אבא , עזור לי , " ביקש הבן . האב ביקש מבנו לחכות , הלך והביא קופסה גדולה ובה מסמרים . יצאו השניים לחצר וניגשו אל הגדר . - " אתה רואה , בן , את גדר העץ הזו ? בכל פעם בה אתה פוגע במישהו , צא אל החצר ותקע מסמר בגדר " . וכך עשה הבן . תקע ונעץ מסמרים , המשיך בדרכו הפוגענית . הוא עלב באחרים , נעץ בהם את חציו ובגדר את מסמריו . חיש מהר אזלו המסמרים והקופסה התרוקנה . - " אבי , מסמרים אין יותר , ומה עתה - "? " עתה ? עתה תלמד לתקן , להתנצל ולשפר דרכיך . בכל פעם שתתקן יחסיך עם מישהו שפגעת בו , גש אל הגדר , שלוף ממנה מסמר אחד והחזר אותו אל הקופסה " . אחרי מספר שבועות ארוכים מגיע הבן עליז ושמח אל אביו . בידו קופסת המסמרים , מלאה לגמרי : " אבי , השבתי דברים לקדמותם , תיקנתי את דרכיי , כעת הנני אדם אחר "! האב יצא עם בנו לחצר ויחד ניגשו אל הגדר הנקייה ממסמרים . שאל האב את בנו מה הוא רואה . השיב הבן כי הוא רואה גדר ללא מסמרים , וכי כולם בקופסה . " אבל " , הוסיף הבן , " בכל מקום בו היה נעוץ מסמר , אני רואה כי נותר סימן , יש חור " . " ככה זה , בני " , הסכים האב , " אחרי שעלבת ופגעת באחר , גם אם תתנצל , הצלקת תישאר " ... סיפור עממי לפניכם שתי הצעות לשם הסיפור : . " חשיבותה של סליחה " . " מגבלות הסליחה " א . בחרו את ההצעה הנראית לכם מתאימה יותר . נמקו את בחירתכם . ב . נסו לחבר שם המורכב משני השמות גם יחד . מי מאתנו לא נפגע על-ידי חבר או אדם זר ? מי מאתנו לא מרגיש צורך לעשות שינוי , להתחדש ? בלוח השנה העברי מוקדש זמן מיוחד לעשיית חשבון נפש , לבקשת סליחה ולשינוי תכונות או התנהגויות שליליות . בפרק שלפנינו ננסה להתמודד עם שאלות שונות הנוגעות לסליחה ולשינוי : מדוע לפעמים קשה לנו לבקש סליחה ? האם צריך לסלוח בכל מצב ? האם אנו יכולים להשתנות באמת ? צילום : איבו רויטרס , המסמר הישן , הולנד , סטוקספט

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר