עמוד:29

שמואל א פרק א : נדר חנה , לידת שמואל והתבגרותו הסיפור המובא בפרק א הוא דוגמה נפלאה לאנושיותו של ספר שמואל . הספר מספר על משפחה ועל היחסים בתוכה ו אהבה , קנאה וצער , ומתאר את רגשותיה של חנה . ספר הלימוד מפנה את תשומת לב התלמידים לנשים העקרות בתנ"ך ולרחל המשוררת שהשתוקקה אף היא לבן . אפשר לדון ברגשותיה של חנה ובמשמעותם הסמלית 1 חנה מתוארת כאישה '' מרת נפש , " אשר הכמיהה לילד הפכה אותה לאדם מתוסכל וכועס . אלוהים מגשים את משאלותיה והופך אותה לאישה בעלת אמונה ותקווה . בהיבט זה , חנה יכולה לסמל את עם ישראל - בתסכולו מצורת ההנהגה הנוכחית . לידת שמואל היא התקווה י שמואל הוא הנביא שימליך את שני המלכים ספר שמואל - או שמואל א ושמואל בל הספר המוכר לנו היום מחולק לשניים . ואולם במקורו היה זה ספר אחד , וכך הכירו אותו חז"ל : " סדרן של נביאים - יהושע ושופטים שמואל ומלכים . " ... חלוקת הספר לשניים נבעה , ככל הנראה , מאורכו ( כמו החלוקה של ספר מלכים ושל ספר דברי הימים . ( בתרגום השבעים ( תרגום התנ"ך ליוונית ) ספר שמואל וספר מלכים הם ספר אחד - הנקרא "ספר המלכות" ( או "ספר הממלכות" או "ספר שלטון מלכים . ( " הספר נחלק לארבעה חלקים ? שניים של ספר שמואל ושניים של מלכים . תכנית הלימודים לכיתה ח מדלגת על פרקים מסוימים , והדבר עלול להפריע להבנת רצף הסיפור . חשוב לבנות גשר ולקשר בין העלילות שבספר , ולשם כך מופיעים בספר הלימוד "תקצירים" המביאים את עיקר התפתחות העלילה שבפרקים החסרים , ומציגים שאלות מקדימות לדיון בפרקים הבאים . מומלץ לבקש מהתלמידים לקרוא תקצירים אלו כשיעורי בית . צנוע ( שמואל א , יז . ( וכאן טמון רעיון חשוב ועקבי במקרא ו גם הגיבורים הגדולים ביותר - אברהם , משה או דוד - אינם מושלמים . המקרא חוזר ומדגיש את אנושיותם של גיבוריו , ואף שדוד הוא ללא ספק הגיבור החשוב של ספר שמואל , הוא אינו מושלם , משום שהשלמות במקרא היא אלוהית בלבד - ואילו דוד הוא בשר ודם ! אירועים רבים בספר שמואל באים להדגיש נקודה זו ; גם למנהיג גדול ונערץ כדוד יש חסרונות . הדמות - למרות גדולתה - היא אנושית . ספר שמואל הוא האנושי ביותר במקרא , הוא מספר על דמויות אנושיות : על חולשותיהן וגבורותיהן , על רגשות עזים , על הצלחות גדולות וכישלונות גדולים , על קנאה , שנאה ואהבה עזה . אופיו של הספר מאפשר להמחיז קטעים ולהשלים פערים שלא נכתבו או שהדיבור עליהם לא הורחב בספר . במהלך הלימוד מומלץ לדון בעולם הרגשות העשיר המאפיין את הספר . אנושיותם של גיבורי הספר תאפשר לתלמידים להביא דוגמאות אקטואליות לנושא - מהעיתונות , מחיי היום-יום ומניסיונם האישי . מלבד המנהיגים גיבורי הספר , מסופר בו עוד על דמויות רבות , דמויות שרים ואנשי צבא , כוהנים , נביאים , בני משפחה ואף פשוטי עם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר