עמוד:12

. 3 רצוי להרחיב ולהסביר שחוק החרם יעורר ויכוח , ולכן מומלץ לקיים משפט , שיחה או ויכוח בנושא . במסגרת זו כדאי לטפל במושג החרם החברתי בחברת הילדים , השלכות התופעה והפגיעה הקשה שיכולה להיגרם לילד שמחרימים אותו . יש מקום לשוחח ולתת אפשרות לדון על "ענישה" מסוג זה ודרכי מניעתה . בסיום הדיון החברתי חשוב לחזור לתנ"ך . נוסף על כך יש לשוחח על אמברגו - חרם בין-לאומי על מדינות , על פגיעה כלכלית , תרבותית ואחרת שיש בחרם מסוג זה . . 4 המלצות פרטניות לטיפול במושג החרם בחיי הילדים ובחיי היום-יום ו * מה אומרת לי המילה "חרם ?'' "חרם מזכיר לי * " ... מה אומרת לי המילה "חוק"ל "חוק מזכיר לי " ... * המורה החרימה את הכדור כי שיחקו בו במקום האסור למשחקי כדור , על פי חוקי בית הספר . * הגדרה מילונית של המילים "חרם , " "חוק . " * חרס בין-לאומי על מדינה ( אמברגו , סנקציות ) י - ארה"ב החליטה להטיל חרס על עיראק , עד שתסכים לתת למשקיפים להיכנס לשטחה . - השוק האירופי הטיל חרם על יבולים הגדלים ביהודה , שומרון ורמת הגולן ומיובאים מישראל לאירופה . - התזמורת הפילהרמונית שלנו לא תורשה להופיע ב ... כי היא באה מארץ המחזיקה בשטחים כבושים * ... מסיפורו של מפקד פלוגה בחטיבת הצנחנים , לאחר שחרור ירושלים , במלחמת ששת הימים : " בלובי של המלון ראינו חלון ראווה ובו כלים מפוארים מכסף וזהב . החבריה רצו לנפץ את החלון ולקחת מזכרות מהמלחמה . נתתי הוראה לא לגעת בחפצים ולא לקחת שלל . לא זו מטרת המלחמה שלנו ! ואז נזכרתי ביהושע בן נון , שעמד מול חומות יריחו הנופלת והזהיר את העם לא לקחת ... יש חוקים המלווים את עמנו מאז ועד היום , כמו חוק זה , האוסר לקחת שלל בזמן קרב . 5 " . מה חשיבותו של החוקי למי ? * שאלו הורים או מבוגרים שהשתתפו בקרבות , על הנושא . * אילו לקחים אישיים וחברתיים למדתם מהנושא ? * יש לחזור לנקודת המוצא , חוק החרם בתנ"ך , יהושע פרק ו . ד . הפרק מציע דיון גם בממצאים ארכיאולוגיים רבים . המטרה היא להפנות את תשומת לבם של הלומדים לקשר בין המחקר הארכיאולוגי לתיאור המקראי . במחקר המקרא , הארכיאולוגיה וההיסטוריה המקראית מקובל שתיאורי הכיבוש בספר יהושע אינם משקפים מציאות היסטורית כלשהי . הממצא הארכיאולוגי מלמד שתהליך ההתיישבות של מי שיהיו בעתיד עם ישראל הקדום , היה תהליך התנחלות הדרגתי של יושבים מקומיים ושל נוודים באזור חבל ההר המרכזי . לא היה זה לא מאבק ולא כיבוש . עם ישראל לא היה עם זר שהגיע מבחוץ . חפירות ארכיאולוגיות ביריחו מדגימות זאת . למעשה , גם הסיפור עצמו מגלה זאת . לפי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר