עמוד:2

. 8 התלמיד יכיר סוגים שונים של מנהיגות בארץ ישראל במהלך ההיסטוריה של העם ושל המדינה . . 9 התלמיד יידע , יכיר ויבין כי לאחר מאבק ממושך זכה העם לעצמאות וחזר להיות עם חופשי בארצו . ספר לימוד זה משלב לימוד יסודי של המקרא עצמו בדרך מעניינת , עדכנית ופעילה , עם לימוד בתפיסה אינטגרטיבית מתוך זיקה לתחומי ידע אחרים , על פי היעדים של ועדת שנהר ( תשנ"ד ) ובזיקה להמלצותיה . הספר נותן מענה להמלצות , מבחינת החומרים ומבחינת הגישה ( שילוב מקצועות . ( יש בו מיקוד דיסציפלינרי במקרא והשלמות בין-תחומיות במקצועות כמו ספרות ולשון , גאוגרפיה ומולדת , והוא כולל מגוון נושאים הקשורים לארץ ישראל , לציונות , לאישים ולאירועים חשובים הקשורים לציר המרכזי והמוביל - התנ"ך . בספר מושם דגש על טיפוח השפה העברית ופיתוחה ו טיפוח ההבעה בכתב ובעל פה . הספר מדגיש במידה רבה את ידיעת ארץ ישראל , כולל מיומנויות מפה , שליטה והתמצאות במפות ישראל . הספר מזמן ללומדים 'מפגשים' רבים עם אישים ועם אירועים מתולדות הציונות והמדינה . תכנית הלימודים החדשה במקרא מדגישה את לימוד המקרא כחלק מפיתוח האוריינות . נקודה חשובה זו באה לידי ביטוי בספרים שלנו . ' אוריינות' היא מכלול התנהגויות , תגובות , נורמות וציפיות שיש כלפי שפה כתובה . פיתוח כשירות אוריינית של התלמידים הוא תחום מרכזי בבית הספר היסודי . תפקיד בית הספר הוא לחשוף בפני התלמידים מאפיינים שונים של טקסטים מסוגים שונים , בהם - הטקסט המקראי . נקודת המוצא להבנת המקרא היא בבעיות הקיומיות , האנושיות והאוניברסאליות , ובמסרים הרעיוניים שהוא עוסק בהם . הלשון המקראית היא לשון קשה , ולכן יש להכין את הלומדים בשלבים לקראת השגת הדרגה הגבוהה של קריאה עצמית ומדויקת . עד שיגיעו לדרגה זו , יש לסייע להם בקריאת המקרא ובהבנתו . גם כשאינם מבינים באופן מלא את הכתוב - העין הרואה , האוזן השומעת וההטעמה הנכונה חשובות למפגש עם הטקסט המקראי . מלבד אתגר הקריאה - עומדים בפני המורים למקרא עוד אתגרים ו כיצד אפשר ללמד את הטקסט המקראי העתיק , בעולם המידע האינסופי , הזמין והמהיר ? כיצד מעניקים רלוונטיות לסוגיות המרכזיות בספרי המקרא לתלמידים החיים במאה ה ? 21- כיצד אפשר להחזיר את המקרא למקומו הראוי והמרכזי בחברה הישראלית ? סוגיות אלו מציבות אתגר חשוב למורים ולמחנכים ! מטרת סדרת ספרי הלימוד "תנ"ך לחטיבת הביניים" היא להחזיר את המקרא למקומו הראוי גם בקרב החברה החילונית , תוך הצגתו כטקסט תרבותי מרכזי . בראש הצוות האקדמי המפתח את התכנית עומד פרופ' עודד ליפשיץ מן החוג לארכיאולוגיה ומהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר